חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

בנק הפועלים: סיכוי גבוה לעוד הפחתות דירוג ללא תקציב המבשר על הקטנת החוב

בנק הפועלים מפרסם סקירה כללית ומעריך כי גם אם תהיה הורדת ריבית בארה"ב שתוביל לשוויון בשיעור הריבית בין ארה"ב לישראל עדיין זה לא בהכרח יוביל לחיזוק השקל בשל העלייה בפרמיית הסיכון שמקטינה את ההתעניינות בשקל

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' | צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

בצל הסנטימנט התנודתי בשוק ההון בין אופטימיות להשגת הסכם להחזרת החטופים לבין פסימיות וחשש מהסלמה, בנק הפועלים פרסם אתמול (ראשון) סקירה על המצב הכלכלי בישראל והעריך כי חברות דירוג האשראי עלולות לבצע הפחתות דירוג נוספות אם לא יהיה תקציב שיאותת להם כי יחס החוב תוצר לא ימשיך לגדול בשנים הקרובות. להערכת הבנק, חברות הדירוג בוחנות עתה בעיקר את המצב הביטחוני אך גם להיעדר תקציב יש משמעות גדולה שעלולה להוביל לירידת דירוג.

בסקירת הפועלים מתייחס הבנק גם לאפשרות שהריבית בארה”ב תרד ותהיה דומה לריבית בישראל, “מצב שעשוי לקרות כבר בתחילת השנה הבאה”, נכתב בסקירה. זאת לאור האיתות של יו “ר הפד, ג’רום פאוול, שאישר בג’קסון הול שהריבית תחל לרדת כבר בספטמבר. “שוויון בריביות לכאורה, אמור לפעול לחיזוק השקל, שלאורך כמעט עשור אופיין בריבית נמוכה מזו שבארה”ב, אך מול זה עומדת העלייה בפרמיית סיכון המדינה, שמקטינה את אטרקטיביות השקל”, מעריכים בבנק.

לגבי הסיכוי להורדת הריבית גם בארץ, בבנק הפועלים מעריכים כי זה תלוי בהרבה במצב המלחמה אך כיוון שהלחצים האינפלציוניים גבוהים קשה לראות את בנק ישראל לוקח סיכון ומפחית את הריבית במצב זה.

במבט כללי בבנק הפועלים מציינים כי הנתונים הכלכליים מאבדים לא מעט מהמשמעות שלהם במציאות הנוכחית, “כך לדוגמה נתוני הצמיחה מושפעים לחיוב מעלייה בהוצאות הביטחון, והצריכה הממשלתית בכלל. התוצר העסקי לעומת זאת משקף כנראה תמונה מעט מציאותית יותר של המצב, ולפיה רמת התוצר העסקי ברבעון השני הייתה נמוכה ב -8.4% לעומת זו של הרבעון המקביל בשנה שעבר”, נכתב בסקירה.

עם זאת, שיעור האבטלה נותר נמוך מאוד ועומד על 2% בלבד, בבנק מסבירים את נתון האבטלה הנמוך לצד הירידה בתוצר בהיעדרם של העובדים הפלשתינים שנכללים במדידת התוצר, אך לא נכללים בסקר כוח אדם, עוד הסבר, המפונים שנעדרים זמנית מעבודה ואינם במניין המובטלים, וכנראה גם ירידה מסוימת בפריון העבודה שנובעת מהמצב הביטחוני.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן