חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

בעקבות החרם של טורקיה: "נראה שעליית מחירי הדירות בלתי נמנעת"

בעקבות הגבלות הייצוא על חומרי בנייה מטורקיה, היבואנים בישראל עלולים להתמודד עם עליית מחירים משמעותית בענף הבנייה, כאשר המשבר בענף כבר גדול ממילא • אם לא ימצאו תחליפים זולים לייבוא חומרי הבנייה, עליית המחירים צפויה להתגלגל גם למחירי הדירות

חומרי בנייה | צילום: שאטרסטוק

על רקע המשבר הגדול בענף הבנייה, מגיע כעת גם החרם שהטילה טורקיה עם איסור הייצוא של עשרות מוצרים לישראל. בין 54 המוצרים עליהם הטילה טורקיה מגבלות הם חומרי בנייה כמו ברזל לבנייה, מכונות לבנייה, מוצרי איטום, זכוכית לבנייה, אריחים, שיש, מלט, אלומיניום ועוד.

במצב הנוכחי של ענף הבנייה עם המחסור האדיר של עשרות אלפי עובדים והגיוס האיטי של עובדים זרים בענף, חברות הבנייה יאלצו כעת להתמודד עם עליית מחירים משמעותית בחומרי הבנייה כיוון שהמוצרים שיובאו מטורקיה היו זולים בהרבה בהשוואה עולמית. כרגע צפויות החברות לחפש שווקים חלופיים מהם אפשר לייבא את חומרי הבנייה במחירים טובים. השאלה שנותרה פתוחה כרגע היא האם המהלך של טורקיה יוביל לעלייה משמעותית בעלויות הבנייה, מה שבסופו של דבר עלול להתגלגל גם למחירי הדירות.

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו מסר בעקבות החלטת טורקיה כי "המסקנה המיידית מהאירוע הזה הוא לשמור על עצמאות הייצור של מדינת ישראל. חייבים לפתח את תעשיות הבנייה הישראליות ולעודד אותן ולהסתמך פחות על הייבוא". עוד מסרה התאחדות הקבלנים כי "כמו המשבר שנוצר בעקבות המחסור בעובדי בניין ותשתיות, כך גם קורה בנושא יבוא חומרי בניין שלא מנוהל על ידי המדינה. כדאי שמדינת ישראל תנצל הזדמנות להפיק לקחים ותתקן את זה לעתיד לבוא".

מלט | צילום: שאטרסטוק

ד"ר חיים גולובנציץ, מנכ"ל חברת הבנייה אתגר נדל"ן וד"ר למזרחנות, התייחס להשפעה על ענף הבנייה ואמר כי מדובר במכה נוספת לענף בימים של חוסר ודאות כלכלית ומחסור דרמטי בפועלים, "למרות שנדמה כי מחירי הדירות הגיעו לשיאם כעת נראה שעליית מחירי הדירות בלתי נמנעת וזו בשורה רעה מאוד לשוק הקונים". עוד הוסיף במבט רחב יותר כי מדובר בהחלטה טורקית חמורה. "ישראל איבדה שלא באשמתה ידידה אסטרטגית חשובה ויש בכך בכדי לרמז על המפה הגיאו פוליטית החדשה המתעצבת במזרח התיכון".

באשר למחירים אמר גולובנציץ כי ההחלטה של טורקיה עלולה לגרום להאמרת מחירים בתחומים בהם הייבוא הטורקי חשוב וחיוני לישראל: "היבואנים יאלצו לחפש פתרונות רחוקים ויקרים יותר שעלותם תתגלגל לפתחו של הצרכן הישראלי".

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה