חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

בעוד ארדואן מנסה למשוך משקיעים זרים: הציבור הטורקי בטוח שהאינפלציה רק תעלה

טורקיה סובלת מהאינפלציה הגבוהה ביותר בעולם וכרגע עומדת על 76% אך הגורמים הרשמיים וביניהם הבנק המרכזי של טורקיה מנסים לאותת על סימנים ראשונים של ירידה בעליות המחירים • הציבור הטורקי לא מאמין להבטחות וסבור שהאינפלציה רק תלך ותעלה

נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן, ארכיון | צילום: שאטרסטוק

ארדואן קורץ למשקיעים הזרים: על רקע האינפלציה הגואה במדינה, האינפלציה הכי גבוהה בעולם בשנים האחרונות, משקיעים זרים הדירו את רגליהם מטורקיה בעיקר על רקע מדיניותו של הנשיא רג’פ טאיפ ארדואן. כעת ניכרת פניית פרסה במדיניותו הכלכלית של הרודן וניסיון לפתות את המשקיעים שברחו עם צניחת המטבע הטורקי.

גורמים רשמיים שולחים מסרים כי הגרוע ביותר כבר מאחור ויש סימנים ראשונים של יציאה מהמשבר, אולם משקי הבית בטורקיה מתרחקים ומסתייגים מהערכות אלה וצופים דווקא האצה באינפלציה על רקע הנטל הכבד של עלויות גבוהות בכל תחום ובעיקר בעלויות האשראי. הסיכון הגבוה הוא שהאזרחים שנהנו מתנופת אשראי ולקחו הלוואות נמצאים תחת לחץ אדיר.

במאי האחרון חלה האצה באינפלציה הטורקית ל-76% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, הבנק המרכזי כרגע צופה כי קצב העלאות המחירים יהיה חצי מקצב העלייה כרגע עד סוף השנה, אבל בקרב העם הטורקי האופטימיות הזאת עד רחוקה מלחלחל. מחירי המזון עלו ביותר מ-50% משנה לשנה, מגמת העלייה התחילה ב-2022.

האינפלציה הטורקית נגעה בנקודת השיא שלה בסוף 2022 עם שיעור של 85% על רקע עליות חדות במחירי החינוך, המסעדות והמלונות. במחירי החינוך חלה עלייה של יותר מ-103% בחישוב שנתי ובענף המסעדות והמלונות יותר מ-95%. התחזית של הבנק המרכזי הטורקי כרגע היא שהאינפלציה תתחיל לרדת עד שתגיע לרמה של 36% בסוף השנה.

“אנחנו אלה שנאלצים לבלוע את הגלולה המרה”, אמר אזרח טורקי, המתגורר באנקרה, הבירה לבלומברג. “אני לא קונה את השקרים לגבי מה שנקרא המהפך בכלכלה. אני לא מרגיש את זה בשום צורה. אולי משקיעים זרים כן”.

כעת יש ניסיון להחזיר את המשקיעים הטורקים, לעודד הלוואות בדולרים והשקעה במטבע הטורקי. “המשקיעים משוכנעים יותר מהאזרח הממוצע במדינה, מכיוון שהם עומדים בפני נטל האינפלציה, וזה נורמלי”, אמר דיוויד אוסטרוויל, סגן מנהל תיקים לשווקים מתעוררים בחברת Van Eck Associates Corp. “זה לוקח הרבה יותר זמן לתושבי המדינה להחזיר את האמון. האינפלציה נראית יותר כמו בעיה פוליטית עכשיו”, סיכם את דבריו לבלומברג.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה