חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

גוגל הוכרזה כמונופול – מה השלב הבא?

בהחלטה היסטורית ענקית הטכנולוגיה "גוגל" הוכרזה על ידי בית המשפט כמונופול: קביעה שעשויות להיות לה משמעויות רבות על מנוע החיפוש הפופולרי ביותר בעולם ועלולה לאלץ אותה לשנות שיטות פעולה • גוגל הודיעה כי היא מתכוונת לערער

גוגל כרום | צילום: שאטרסטוק

במשפט היסטורי לאחת מחברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם, קבע אתמול בית המשפט המחוזי של ארה”ב בוושינגטון שגוגל היא מונופול בתחום החיפוש. בחוות דעת שפורסמה אחר הצהריים ביום שני, אמר השופט, עמית מהטה, כי החברה הפרה את סעיף 2 בחוק שרמן, והכריז כי “גוגל היא בעלת מונופול, והיא פעלה כאחד כדי לשמור על המונופול שלה”.

חוק שרמן נחקק בארה”ב בשנת 1890 וקבע את התשתית להגבלים עסקיים. החוק מגדיר “מונופול תמים”, או מונופול שהושג רק בזכות הכישרון, כמונופול חוקי, אך אוסר פעולות שמטרתן לשמר באופן את המעמד הזה באופן שאינו טבעי, או עסקאות בלתי הולמות ליצירת מונופול. 

במקרה של גוגל, נעשו עסקאות בלתי הולמות, כלומר, החברה שילמה מיליארדים כדי להפוך את גוגל למנוע החיפוש המוגדר כברירת מחדל באייפונים ובדפדפנים אחרים ובית המשפט החליט כי “הסכמי ההפצה של גוגל הם בלעדיים ויש להם השפעות אנטי תחרותיות”.

גוגל | צילום: שאטרסטוק

ההתמקדות היא במנוע החיפוש של ענקית הטכנולוגיה – החלטה שעשויה להיות מטלטלת עבור גוגל ולשנות את עתידו של החיפוש באינטרנט.

חומרת הקביעה כי “גוגל היא בעלת מונופול” פירושה שענקית הטכנולוגיה כנראה לא תוכל פשוט לשלם קנס כדי להתחמק ממנה. ההחלטה על איך מתנהלים מכאן תתחיל בחודש הבא –  בהליך משפטי נוסף שני הצדדים יצטרכו להגיש לוח זמנים ולאחר מכן תתקיים ועדה שתדון בהשלכות של קביעת בית המשפט.

לפי האתר lifehacker, יש מגוון רחב של השלכות אפשריות: הדרמטית ביותר תהיה פירוק גוגל כדי לצמצם את אחיזתה בחיפוש ובפרסום מקוון, אבל זה גם התרחיש הכי פחות סביר בעיקר מכיוון שהקביעה עוסקת במידה רבה רק בהיבט אחד של העסק שלה. יכול להיות שההנחיה תהיה פתיחת מנוע החיפוש מאופציית ברירת המחדל במקום שהדפדפן יבחר עבורך באופן אוטומטי בגוגל.

לא משנה מה תהיה הדרישה של בית המשפט, בסופו של דבר ייתכן שגוגל לא תעמוד בו לזמן ממושך וסביר להניח שייקח שנים עד שהמשתמשים יחוו את ההשפעות המלאות, מכיוון שגוגל הצהירה בתגובה שהיא תערער על ההחלטה.

מנכ”ל גוגל, סונדאר פיצ’אי | צילום: שאטרסטוק

בהצהרתו של האחראי בנושאים גלובליים של גוגל קנט ווקר, שפורסמה ברשת החברתית X הוא טען שהדומיננטיות שלה היא פשוט תוצאה טבעית של איכות מנוע החיפוש שלו – תוך התעלמות מהמיליארדים ששילמה לאפל כדי להבטיח שזו אפשרות החיפוש המוגדרת כברירת מחדל במיליוני מכשירי אייפון ובמקום זאת בחר להתמקד במנוע החיפוש עצמו.

“החלטה זו מכירה בכך שגוגל מציעה את מנוע החיפוש הטוב ביותר”, נכתב בפוסט של ווקר, “אך מסיקה שאסור לנו לאפשר לנו להפוך אותו לזמין בקלות”. עוד כתב כי “בזמן שהתהליך יימשך, נמשיך להתמקד ביצירת מוצרים שאנשים מוצאים מועילים וקלים לשימוש”.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן