חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הבורסה בת”א מסכמת את השבועיים האחרונים: ירידות שערים במניות והאג”ח

הדולר נחלש בכ-1.8% מול השקל • מדד המחירים שעלה ב-2.8% נתן את אותותיו על המשקיעים שכבר לא מצפים להורדת ריבית ומימשו בהתאם

הבורסה לניירות ערך בת"א | צילום: שאטרסטוק

ירידות שערים במדדי המניות ומגמה מעורבת במדדי איגרות החוב אפיינו את השבועיים האחרונים (12-23 במאי) במסחר בתל אביב, כך עולה מסקירה של נורית דרור מיחידת המחקר של הבורסה בת”א.

המסחר בשבועיים האחרונים המשיך להתנהל בצל המלחמה, ותביעה נוספת שהוגשה נגד ישראל בהאג. מדד הפחד, המודד את תנודות האופציות על מדד ת”א 35, עלה מעט והגיע לכ-16 נקודות, והדולר נחלש בכ-1.8% מול לשקל. תשואת איגרות החוב הממשלתיות לטווח של 10 שנים בארץ עלתה לכ-4.9%.

בקרנות המחקות – נרשמו מכירות של קרנות העוקבות אחר מדדי מניות מקומיים, בעיקר אחר מדד ת”א-125. לעומת זאת, נמשכו רכישות של קרנות העוקבות אחר מדד S&P 500, ושל קרנות העוקבות אחר מדדי איגרות חוב מקומיים. בקרנות האקטיביות נמשכה הזרמת כספים לקרנות הכספיות. בנוסף, הוזרמו כספים לקרנות המשקיעות במניות בחו”ל ולקרנות המשקיעות באיגרות חוב בתל-אביב.

S&P 500 | צילום: שאטרסטוק

המסחר בתל אביב בשבועיים האחרונים התנהל על רקע פעולה צבאית מוגבלת ברפיח בהשפעת לחץ של ארה”ב, דיון בהאג בדבר תביעה נוספת של דרום אפריקה בעניין הלחימה בעזה בתמיכת טורקיה ומצרים, והמשך לחימה בצפון הארץ. ביום שישי שקדם לשבועות אלה, ב-9 במאי, אישררה חברת דירוג האשראי בינלאומית מוד’יס (Moody’s) את דירוג האשראי של ישראל העומד על A2 עם תחזית “שלילית”.

גל ההתייקרויות במשק נמשך, ושיעור האינפלציה במשק ב-12 החודשים האחרונים עלה מעט והגיע לכ-2.8% באפריל, לעומת כ-2.7% על פי נתון קודם ולעומת יעד של 3% (רף עליון). לפיכך, גוברות הציפיות לכך שהריבית במשק תישאר ללא שינוי בשיעור של 4.5% במועד העדכון הקרוב שיחול ב-27 במאי.

גל של עליות מחירים במשק | צילום: שאטרסטוק

השפעה חיובית ממתנת הייתה לפרסום נתוני הצמיחה במשק, לפיהם התמ”ג עלה בכ-14.1% (בחישוב שנתי) ברבעון הראשון של שנת 2024, לאחר ירידה של כ-21.7% ברבעון הרביעי של שנת 2023.

בעקבות נתונים אלה, סוכנות הדירוג S&P פרסמה השבוע סקירה על כלכלת ישראל לפיה התאוששות הכלכלה הישראלית צפויה להיות איטית, זאת לנוכח הסיכון להסלמה בגבול הצפון ומול איראן והיחסים המתוחים בין ישראל ובנות בריתה. מדד הפחד עלה מעט מכ-15 נקודות לפני שבועיים, לכ-16 נקודות היום (חמישי).

המסחר בשוקי חו”ל וגם בארץ התנהל על רקע פרסום דוחות כספיים לרבעון הראשון של השנה על ידי החברות הציבוריות. מנתונים שהתפרסמו עולה, כי שיעור האינפלציה בארה”ב ב-12 החודשים האחרונים ירד מעט והגיע לכ-3.4% באפריל, לעומת כ-3.5% על פי נתון קודם ולעומת יעד של 2%. לאור זאת, יו”ר הפד חוזר על עמדתו כי מוקדם מידי להוריד את הריבית.

יו”ר הפד ג’רום פאוול | צילום: רויטרס

מחיר נפט ברנט התמתן והגיע לכ-82 דולר לחבית לקראת סוף השבוע ומחיר הזהב המשיך ועלה ל-2,378 דולר לאונקיה – עלייה של כ-6% ושל כ-16%, בהתאמה, מתחילת השנה (נתוני הסחורות נכונים ליום רביעי).

מדדי ת”א-35 ות”א-90 ירדו בשבועיים האחרונים בכ-1.5% ובכ-7.1%, בהתאמה, זאת במקביל לעלייה של כ-0.7% וכ-1.8% במדדי ה- Dow Jones וה-S&P 500 בארה”ב, בהתאמה, וירידה של כ-0.6% במדד STOXX 50 באירופה (נתוני חו”ל נכונים ליום רביעי). את ירידות השערים הובילו מדדי חברות הנדל”ן, בראשם מדד ת”א-בנייה שירד בשבועיים האחרונים בכ-8.8%.

זהב | צילום: שאטרסטוק

מגמה מעורבת אפיינה את מדדי איגרות החוב – את עליות השערים הובילו איגרות החוב הממשלתיות צמודות המדד לטווח של עד 5 שנים ואיגרות החוב הקונצרניות צמודות המדד לטווח של עד 3 שנים שעלו בשבועיים האחרונים בכ-0.8%, בממוצע. מנגד, מדד תל גוב שקלי 10 + בלט בירידה של כ-3.1% בשבועיים האחרונים.

התשואה לפידיון של אג”ח ממשלתי שקלי ל-10 שנים עלתה בכ-0.3% בשבועיים האחרונים ועומדת על כ-4.9%, זאת בשונה מהתשואה לפידיון של אג”ח ממשלת ארה”ב ל-10 שנים שנותרה כמעט ללא שינוי ועומדת על כ-4.4%. מדד תל בונד-דולר בלט אף הוא בירידה של כ-1.4% בשבועיים האחרונים, זאת במקביל להיחלשות הדולר ביחס לשקל בשיעור של כ-1.8%.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה