חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

גידול שיא: ההוצאה העולמית על נשק גרעיני עלתה ב-13%

ההוצאה העולמית על נשק גרעיני שוברת שיא של 91.4 מיליארד דולר במהלך 2023 ולפי ההערכות, תעלה על 100 מיליארד דולר ב-2024 • העלייה נובעת מהמגמות הנוכחיות בעולם - המלחמה בין רוסיה לאוקראינה שנמשכת כבר מעל שנתיים והמלחמה בין ישראל לחמאס ברצועת עזה

נשק גרעיני, אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

ההוצאה העולמית על נשק גרעיני מוערכת ב-13% לשיא של כ-91.4 מיליארד דולר במהלך 2023, כך לפי מחקר של קבוצת הקמפיין הבינלאומי לביטול נשק גרעיני (Ican) שפורסם בגארדיאן הבריטי. 

הסכום החדש, שעלה ב-10.7 מיליארד דולר מהשנה הקודמת, מונע בעיקר על ידי הגדלת תקציבי הביטחון בארה”ב, בתקופה של אי ודאות גיאופוליטית רחבה יותר שנגרמה כתוצאה מהמלחמה בין רוסיה לאוקראינה ומלחמת ישראל-חמאס.

כל תשע המדינות החמושות הגרעיניות בעולם הוציאו יותר בשנה האחרונה, לפי הקבוצה, כשסין נמצאת במקום השלישי עם תקציב של כ-11.9 מיליארד דולר – אם כי הסכום הכולל של בייג’ינג הוא הרבה מתחת ל-51.5 מיליארד דולר המיוחס לארה”ב.

ההוצאה הגדולה ביותר: הנשק הגרעיני האמריקאי | צילום: שאטרסטוק

רוסיה נמצאת במקום השלישי עם הוצאות של  כ-8.3 מיליארד דולר, ואחריה בריטניה (8.1 מיליארד דולר) וצרפת (6.1 מיליארד דולר). לפי הקבוצה, ההערכות עבור מדינות עם תוכניות גרעין לא מוכרזות – הודו, פקיסטן וגם ישראל לכאורה, לא ברורות ולכן לא ניתן להעריך אותן. 

סוזי סניידר, אחת ממחברות המחקר, הזהירה כי מדינות גרעיניות “בדרך להוציא 100 מיליארד דולר בשנה על נשק גרעיני” וטענה שניתן להשתמש בכסף על תוכניות סביבתיות וחברתיות במקום זאת.

“אפשר היה להשתמש במיליארדים האלה למלחמה בשינויי האקלים ולהצלת בעלי חיים וצמחים שמקיימים חיים על פני כדור הארץ מהכחדה, שלא לדבר על שיפור שירותי הבריאות והחינוך ברחבי העולם”, אמרה סניידר.

המלחמה באוקראינה | צילום: שאטרסטוק

בחמש השנים האחרונות, מאז שהקבוצה (Ican) החלה את המחקר שלה, ההוצאות על נשק גרעיני זינקו ב-34%, או 23.2 מיליארד דולר. ההוצאות של ארה”ב עלו ב-45% באותה תקופה וב-43% בבריטניה, ולפי המגמות הנוכחיות יעלו על 100 מיליארד דולר ב-2024.

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, התייחס שוב ושוב למאגר הגרעיני של ארצו כדי להזהיר את המערב מפני התערבות צבאית ישירה באוקראינה מאז פתחה בפלישה לאוקראינה ומאז המלחמה המתנהלת באזור כבר מעל לשנתיים. רוסיה החלה גם בסדרה של תרגילים המדמים שימוש בנשק גרעיני טקטי ליד הגבול האוקראיני בחודש מאי.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה