חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ג’יימס הקמן: מאז הרפורמה של אובמה ההוצאה על הבריאות זינקה

הכלכלן ואסטרטג ההשקעות מראה שהרפורמה דרדרה את מערכת הבריאות מכל בחינה • כעת, ממשל ביידן מוביל רפורמה ברכב שמתעלמת מהשוק ומסמנת את הכישלון הבא

אובמה קאר | צילום: שאטרסטוק

מאז 2010, מספר האמריקאים הלא מבוטחים עדיין גבוה, הרבה מעבר לתחזיות השמרניות ביותר שלהם. עלויות רפואיות בארץ החופשיות זינקו לשיאים, עלו בהרבה על האינפלציה והצמיחה בשכר.

משקי הבית בארה”ב מוציאים כיום כ-8% מתקציב משק הבית שלהם על בריאות, לעומת 6.6% ב-2010, לפני רפורמת הבריאות של אובמה, כך מראה אסטרטג ההשקעות ג’יימס הקמן, שותפו של הכלכלן הבכיר פיטר שיף. לדבריו, “חוק טיפול בר השגה” נכשל באופן חרוץ, כשמספר המבוטחים כיום קטן יותר מערב הרפורמה.

גם נתונים איכותניים כמו זמני ההמתנה לחדר המיון, זימון תורים והבירוקרטיה הכרוכה בכך – הורעו. דוגמה לביצוע הכושל של הרפורמה מביא הקמן מהאתר היוקרתי שאובמה בנה לצורך מימוש הרפורמה. לאתר הזה הוא הקצה 93.7 מיליון דולר – סכום חריג מאוד כשמדובר בבניית אתר, אך על פי דוח פנימי של המפקח הכללי במחלקת הבריאות ומשאבי אנוש, בסופו של דבר הוקצו למיזם לא פחות מ-1.7 מיליארד דולר!

לפי ניתוח שערכו בלומברג עולה שככל הנראה מדובר אף בסכום גבוה עוד יותר של 2.1 מיליארד דולר. אם לא די בכך, מתברר שהמנהל הבכיר בחברה שנבחרה לבנות את האתר הוא בן כיתתה של אשת הנשיא אובמה, מישל, שלמד אתה בפרינסטון.

לדברי הקמן ממשל ביידן ממשיך באותה הדרך – רפורמות שנשמעות טוב, אך מתעלמות מהמציאות. דוגמה לכך, אומר הקמן, היא המהלך שמוביל שר התחבורה פיט בוטייג לרפורמה ברכב החשמלי. הקמן מלגלגל על בוטייג שבזמן שבאוהיו היה אסון רכבת שהובילה כימיקלים הוא היה עסוק בהחלפת הבובות שבמבחני הריסוק – מבובות של גברים לבובות של נשים.

נשיא ארה”ב, ג’ו ביידן | צילום: שאטרסטוק

כעת הוא דוחף בכל הכוח את הסבת הרכבים לחשמל, למרות שיצרניות הרכב כבר חוזרות לייצור מנועי בנזין, בעקבות העובדה שרק 8% מהמכוניות שנמכרות בארה”ב הן מכוניות חשמליות. למרות זאת, ממשל ביידן העביר חקיקה, לפיה עד 2030 50% מהרכבים הנמכרים בארה”ב יהיו חייבים להיות חשמליים, או היברידיים.

ההחלטה הזו מתעלמת מהיעדר תשתיות שלא נפרסות בהתאם: הן עמדות טעינה והן העובדה שייצור החשמל אינו מתאים לקצב ייצור החשמל. לטענת הקמן בעשור הקרוב לא יהיה מספיק חשמל בשביל המהלך הזה ואולי אף בלעדיו, בשל הזינוק בביקוש לחשמל לשרתי הבינה המלאכותית (AI). לדבריו, גם תקציב של 7.5 מיליארד דולר שהוקצו לעניין לא יספיק, שכן עד עכשיו הוקמו 7 עמדות טעינה בלבד!

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה