חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

האוצר מיישר קו עם הרפורמה הבינלאומית: קבע מס מינימלי של 15% על רווחי החברות הזרות הפועלות בארץ

מדובר בעקרונות רפורמת המיסוי הבינלאומי של ארגון ה- OECD שנועדו למנוע מעבר של תאגידים רב לאומיים בין המדינות בחיפוש אחר שיעור המס החברות הנמוך ביותר • האוצר: ההחלטה תיכנס לתוקף ב-2026, כך נשמור על האטרקטיביות של ישראל להשקעות ונמנע זליגת מיסים מישראל

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' | צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

על רקע העובדה כי ישראל מהווה מוקד משיכה להשקעות בעיקר בחדשנות ובהייטק, משרד האוצר מודיע היום (שני) כי יפעל לאימוץ משטר המס המינימלי המקומי המוטל על חברות רב לאומיות הפועלות בישראל בעלות מחזור פעילות קבוצתי של 750 מיליון אירו או יותר, החל מתחילת שנת המס 2026. “זאת במטרה לשמר את האטרקטיביות של מדינת ישראל להשקעות”, כך מציינים במשרד האוצר.

החלטה זאת של משרד האוצר היא למעשה יישור קו עם עקרונות רפורמת המיסוי הבינלאומי של ארגון ה- OECD, שבעשור האחרון מקדם את הפרויקט למניעת שחיקת בסיס המס והסטה של רווחים על ידי תאגידים בין מדינות כך שהתאגידים מנסים לעבור למדינות ששיעור המס האפקטיבי עליהם הוא נמוך.

בפרויקט משתתפות כ-140 מדינות ובהן גם ישראל , בין דרכי הפעולה של הפרויקט הן צעדים שנועדו להוביל לתשלום מס מינימלי אפקטיבי של 15% על כלל רווחי תאגיד רב לאומי בכל אחת מהמדינות בהן הוא פועל. מדובר באימוץ של עיקרון המכונה “פילאר 2” שמטרתו מניעת הפחתת מס על ידי תאגידים עם מחזור עולמי שעולה על 750 מיליון אירו, הצעד הזה של משטר מיסוי בינלאומי נועד לשים קץ לתופעת המרוץ לתחתית של מדינות הקובעות שיעורי מס אפקטיביים נמוכים לתאגידים.

בשנת 2021 הצהירה מדינת ישראל כי היא מצטרפת למתווה מיסוי הכלכלה הדיגיטלית ולתוכנית. החלטת שר האוצר לאמץ חלק מעיקרי התוכנית התבססה על המלצת הכלכלן הראשי באוצר, הממונה על הכנסות המדינה, ראש אגף התקציבים ומנהל רשות המסים, שנשענה על עבודת מטה של דרגי המקצוע שכללה היוועצות עם בעלי העניין. ההחלטה אומצה, בין היתר, על מנת למנוע תשלום מס של חברות תושבות ישראל במדינות זרות בגין הכנסה שהופקה בישראל.

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ’, אמר בעקבות ההחלטה, “נבטיח מניעת זליגת מסים מישראל בגין פעילות מקומית. עמידה בסטנדרטים בינלאומיים מתקדמים היא תנאי הכרחי ליצירת כלכלת שוק חופשי וגלובלי שמובילה לצמיחה ולשיפור איכות החיים שלנו. אני מודה לדרגי המקצוע במשרד האוצר וברשות המסים, שפעלו בשיתוף פעולה עם התעשייה, המשקיעים, ובעלי העניין האחרים”.

הכלכלן הראשי והממונה על הכנסות המדינה, ד”ר שמואל אברמזון, אמר: “החלטת שר האוצר על יישום מתווה פילר 2 בישראל תסייע להבטיח סביבה עסקית יציבה ובעלת וודאות לחברות הרב לאומיות שפועלות בישראל. זאת תוך שימור האטרקטיביות של המשק ומניעת זליגת הכנסות מדינה לחו”ל”.

*מנהל רשות המסים, עו”ד שי אהרונוביץ’, “ההחלטה שהתקבלה משקפת את מחויבות הממשלה לכללי המיסוי הבין-לאומיים מחד ומאידך לשמירה על משטר מס אטרקטיבי למשיכת השקעות לפיתוח הכלכלה בישראל והכל תוך שמירה על האינטרס הציבורי ועל האיזון שבין מיסוי הפעילות המבוצעת בישראל ועידוד הצמיחה ופיתוח הכלכלה עם כל האתגרים הנובעים מהגלובליזציה המתקדמת״.

הממונה על התקציבים, יוגב גרדוס, “אנו מחויבים להמשיך לפעול לשימור וחיזוק התחרותיות והאטרקטיביות של מדינת ישראל כיעד להשקעות, ולפעילות של חברות רב לאומיות, לאור התרומה המשמעותית שלהן לכלכלה. אימוץ ההחלטה על יישום פילר 2, תוך מתן וודאות עבור חברות אלו פועל בכיוון זה ומצטרף למאמצים הכוללים של משרד האוצר בנושא״.

 

 

 

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן