חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הגירעון התקציבי בארה”ב חצה את רף 1.8 טריליון דולר

הגירעון הפדרלי בארה”ב זינק ל-1.8 טריליון דולר, כמעט כפול מהשנה שעברה, כאשר הריבית על החוב הלאומי חצתה את רף הטריליון דולר לראשונה • העלייה בהוצאות הממשלתיות, ירידה בהכנסות ממסים ומדיניות העלאת הריבית יוצרים לחץ גובר על הכלכלה ועל מערכת הבחירות הקרובה

כלכלת ארה"ב | צילום: שאטרסטוק

שובר שיאים: משרד האוצר האמריקאי מפרסם כי הגירעון הפדרלי לשנת הכספים 2024 חצה את רף 1.8 טריליון דולר, כמעט כפול מהגירעון שנרשם בשנה שעברה. נתון זה מייצג אבן דרך מדאיגה נוספת עבור הכלכלה האמריקאית, כשבפעם הראשונה הריבית השנתית על החוב הלאומי עברה את הטריליון דולר.

העלייה החדה בגירעון נובעת מגידול בהוצאות ממשלתיות, קיטון בהכנסות ממסים, ועלייה ניכרת בריבית בעקבות המדיניות המוניטרית של העלאת ריבית הפדרלית. הגירעון גדל משמעותית בהשוואה לשנת 2023, שבה עמד על כ-1.4 טריליון דולר, והדבר מדגיש את האתגרים הכלכליים הניצבים בפני הממשל, כך לפי CNBC.

הנתונים מצביעים על כך שהוצאות הממשל על שירות הריבית על החוב עלו ליותר מטריליון דולר – מצב חסר תקדים בתולדות ארה”ב. עם המשך העלאות הריבית מצד הפדרל ריזרב, הסיכון להחמרת המצב הפיסקלי רק הולך וגובר.

נשיא ארה”ב, ג’ו ביידן | צילום: שאטרסטוק

הגירעון המתרחב נובע בין היתר מהפחתה בהכנסות ממסים ומהמשך הוצאות על פרויקטים ממשלתיים והתאוששות כלכלית בעקבות מגפת הקורונה. העלויות הנוספות שנבעו מהאינפלציה ומהגידול בהוצאות צבאיות – במיוחד על רקע המתיחות הגיאופוליטית – גם הן השפיעו על הגירעון.

עוד נכתב ב-CNBC כי מומחים מזהירים כי המשך הגידול בגירעון והחוב עלולים לפגוע באמון המשקיעים וביציבות הכלכלית. התשלומים הגבוהים על הריבית מגבילים את היכולת של הממשל להשקיע בתחומים חיוניים כמו תשתיות, חינוך ובריאות.

האריס וטראמפ | צילום: שאטרסטוק

המצב גם צפוי להוות אתגר פוליטי במערכת הבחירות הקרובה, כאשר הממשל ייאלץ למצוא דרכים לאזן בין המשך ההשקעות בצמיחה כלכלית לבין הדרישה הציבורית לצמצום החוב.

הגידול המתמשך בגירעון ובהוצאות הריבית מעלה את הקריאה לרפורמות כלכליות ופיסקליות שיבטיחו קיימות לטווח הארוך. אנליסטים קוראים לממשל לנקוט בצעדים נחרצים, כגון העלאת מסים או קיצוץ בהוצאות, כדי למנוע הידרדרות נוספת במאזן התקציבי.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן