חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

החל מיולי: קיצור דרמטי בזמני ההמתנה להיתרי הבנייה בארץ

יזמים המגישים בקשות לוועדות המקומיות נאלצים להמתין לפחות שנה, כעת נכנס לתוקפו חוק חדש לפיו יזמים יוכלו להעביר את הבקשה לרשות הרישוי הארצית שתדון בבקשה מהר יותר • 194 היתרי בנייה שהתעכבו בוועדות המקומיות יוכלו לעבור כעת למסלול החדש - מה שיאפשר קידום מהיר יותר של כ-20 אלף יחידות דיור • הרשויות המקומיות מתנגדות למהלך

ענף הבנייה בישראל, אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

החל מחודש יולי נכנס לתוקפו החוק החדש שיאפשר ליזמים לקבל היתרי בנייה הרבה יותר מהר: החוק החדש צפוי לשנות את המצב כיום כאשר היזמים נדרשים להמתין לפחות שנה עד לקבלת היתרי בנייה מהוועדה המקומית, המתנה זו אף עלולה להימשך עד שלוש שנים. החל מתחילת חודש יולי נכנס לתוקפו החוק החדש  – גוף חדש, שאינו הרשות המקומית, רשאי לאשר היתרי בנייה למגורים. מדובר ברשות הרישוי הארצית שנכנסת לתמונה ותוכל להעניק את היתרי הבנייה למגורים, למעשה נוסף גוף סטטוטורי חדש שבסמכותו להעניק את היתרי הבנייה בהתאם לתכניות מאושרות.

ממנהל התכנון נמסר ל”ערוץ הכלכלה” כי מדובר במסלול מקביל לוועדה המקומית, כאשר היזם יוכל לבחור להעביר את הבקשה לטיפול ברשות רישוי הארצית. מגיש הבקשה להיתר בנייה של 80 יחידות דיור ומעלה רשאי להעביר את הבקשה לרשות הרישוי הארצית במקרה בו חלפו שמונה חודשים ממועד קליטת הבקשה בוועדה המקומית וטרם ניתנה החלטה על מתן היתר או סירוב לבקשת ההיתר.

בנייה בישראל, אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

“מניתוח שעשינו מרישוי זמין יש כ-620 בקשות בין השנים 2020-2024 של מעל ל-80 יחידות דיור. מניתוח הנתונים עולה כי יש כרגע 194 היתרים שיכולים לעבור לקידום ברשות רישוי ארצית, מה שאומר קידום של 20 אלף יחידות דיור”, כך נמסר.

מדובר בהחלטה דרמטית בענף הנדל”ן כיוון ששלב הרישוי בישראל הוא ארוך וזמן קבלת היתרי הבנייה לפרויקטים למגורים יכולים להימשך חודשים ארוכים או מספר שנים. מדוח מבקר המדינה מ-2021 עולה, כי זמן הנפקת היתר בנייה בישראל אורך כשנה בממוצע, אך יכול להימשך הרבה יותר.

החוק החודש שנכנס לתוקפו מתחילת יולי מעורר ביקורת ברשויות המקומיות כאשר היתרי הבנייה יוצאים מעיסוקן הבלעדי של הוועדות המקומיות ומתחילים להיות מטופלים כעת על ידי גוף נוסף, מצד הרשויות המקומיות מהלך זה נתפס כצעד המצמצם את סמכותן.

 

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה