חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הצרה החדשה בשווקים: חשש מהתמוטטות פתאומית של המטבע הסיני

המשקיעים והאנליסטים בעולם חוששים כעת מהיואן הסיני שעלול לייצר פיחות נוסף, מה שעלול לעורר גל של מהומה חדשה בשווקים • הערכה שקשיי הכלכלה הסינית להמריא מאז הקורונה בשילוב הסיכונים הגיאו-פוליטיים עלולים לדרדר את המטבע

יואן סיני | צילום: שאטרסטוק

הדאגה החדשה באופק שמטרידה בימים אלה את השווקים היא ערכו של המטבע הסיני, היואן שמידרדר לאחרונה, כאשר החשש הוא מנפילת המטבע. סנטימנט זה של בהלה בא לידי ביטוי בהערכות אנליסטים ומשקיעים על רקע סביבת הריבית הנמוכה בסין והניסיונות הלא מוצלחים להאיץ את הכלכלה שהראתה כמה סימנים של התערערות לאחרונה.

הסיכון סביב היואן הוא פיחות נוסף לאור העובדה כי הכלכלה הסינית לא הצליחה להמריא אחרי כמעט שלוש שנים מאז הקורונה. על פי כלכלן בכיר המשמעות היא שהבנק המרכזי של סין עדיין צריך להוריד את הריבית. התמוטטות היואן עלולה להיות בעלת השפעה קשה על הסנטימנט בשווקים כאשר החשש המרכזי כרגע הוא מהתמוטטות פתאומית. הנפילה בערך היואן בדרך כלל מעוררת חששות כבדים בשווקים ומובילה לירידות בבורסות ברחבי העולם, כולל בישראל.

קו שבע הדולר נחשב לגבול שהממשלה הסינית לא מאפשרת ליואן לחצות אלא בזמן משבר, כפי שהתרחש במשבר הסאב-פריים בשנת 2008. כאשר היואן מידרדר הדבר גורם לבהלה בשווקים ומשקיעים רבים מנסים למכור נכסים בלתי יציבים כמו מטבעות ומניות, ולקנות במקומם נכסים בטוחים כמו אג”ח ממשלתית.

סין מסתמכת על ייצוא וזה המקור לחוזקה הכלכלי שלה, כאשר הייצוא יורד, פחות חברות ומדינות צריכות את היואן, איתו ישלמו כדי לקנות את המוצרים המיובאים הסינים, ובמצב זה הביקוש למטבע היואן יורד.

“כעת יצואנים סינים מחזיקים כמויות של דולרים שהם לא מוכנים להמיר בגלל שערים גבוהים יותר של הדולר האמריקאי מול היואן, ייתכן שיעשו זאת בקרוב כאשר הבנק המרכזי בארה”ב יוריד את הריבית ויגרור מהלכים משמעותיים בשווקים”, אמר אנליסט בחברת השקעות.

היואן הסיני ממשיך ומאבד גובה בדומה למטבע היפני הין, העובדה כי סין עדיין מנחה את כיוונו של היואן ושולטת במטבע, תצליח אולי למנוע נפילה דרמטית במטבע, אך בכל זאת החששות בשווקים קיימים בשל מצב הכלכלה של סין והאיומים הגיאו-פוליטים.

סין מתמודדת עם מתחים גיאופוליטים גוברים ולצד זה היא סובלת ממכסי ייבוא גבוהים מצד ארה”ב ומצד האיחוד האירופי על תעשיות משמעותיות לסין. “יסודות הצמיחה של סין הם חלשים כעת והמשמעות היא שכל עליית בערך היואן צריכה להיות מוגבלת”, כתבו אנליסטים של גולדמן זאקס כפי שצוטט ב”ביזנס אינסיידר”.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן