חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ותודה לרוסיה: מחיר הנפט יזנק ל-100 דולר לחבית?

מוקדם יותר החודש, הודיעה רוסיה על הפחתה מכוונת של 471 אלף חביות נפט ביום, עד סוף הרבעון השני • לפי אנליסטים, מחיר חבית נפט עלול לזנק עד ספטמבר הקרוב ל-100 דולר • כיצד ניתן יהיה למנוע את העלייה הצפויה במחירים?

מחירי הנפט יזנקו ל-100 דולר לחבית? צילום: שאטרסטוק

לפני כשלושה שבועות החליטה רוסיה, יצואנית הנפט השניה בגודלה בעולם, להעמיק את הקיצוצים בתפוקת הנפט שלה ברבעון השני של 2024 והכריזה על הפחתה מרצון של 471 אלף חביות ביום עד הרבעון השני של השנה, זאת בנוסף לקיצוץ הקודם שלה באפריל 2023, אז הפחיתה 500 אלף חביות.

מוקדם יותר החודש, כמה מדינות שלוקחות חלק בארגון אופ”ק+ המייצג את המדינות שמייצאות נפט, האריכו את הקיצוצים מרצון של 2.2 מיליון חביות ביום, “כדי לתמוך ביציבות ובאיזון של שוק הנפט”. אופ”ק+ הוא למעשה קרטל, שכולל יצואניות נפט כגון איראן, עיראק, אלג’יריה, לוב, סעודיה, כווית, איחוד האמירויות, ניגריה, אינדונזיה, קטאר ועוד. הארגון מווסת את תפוקת הנפט במכוון כדי לשלוט במחירו, כך שבכל פעם שמחיר הנפט צונח – המדינות החברות בו מפחיתות את הייצוא, והמחיר כצפוי מזנק.

לפי אנליסטים של JP Morgan, השינוי המפתיע באסטרטגיית הנפט של רוסיה עלול להזניק את מחיר הנפט ל-90 דולר לחבית כבר בחודש אפריל הקרוב, ול-100 דולר עד לספטמבר, זאת במידה שהמדיניות של הארגון ושל רוסיה בנוגע לנפט לא תשתנה עד אז, או שלא תינקט “תגובת מדיניות” נגדית של ארה”ב.

חביות נפט | צילום: שאטרסטוק

לפי האנליסטים, מחיר חבית נפט עלול לזנק למחירים גבוהים אפילו יותר, אם אופ”ק+ יחליט להאריך ביוני הקרוב את הקיצוצים בתפוקת הנפט, עד סוף השנה. בחודש מאי 2022 מחיר חבית נפט כבר זינק לגבהים של יותר מ-110 דולר. השיא של מחיר לחבית נפט אגב, נרשם בשנת 2008, אז הגיע ל-147 דולר (זמן קצר לאחר הזינוק, הנפט התרסק עד ל-35 דולר לחבית).

עם זאת, לפי האנליסטים, “תגובת מדיניות” ראויה של ארה”ב (שמתנגדת באופן עקבי לפעולות ארגון אופ”ק+) עשויה למתן את המחירים. לדבריהם, “מנגנון האיזון היעיל ביותר בטווח הקצר הוא משיכה של חביות משמורת הנפט האסטרטגית של ארה”ב”.

העלייה הצפויה במחירי הנפט תפעיל לחץ על הממשל האמריקני לקראת הבחירות לנשיאות, שכן מחירי הבנזין צפויים לזנק ל-4 דולר לגלון עד חודש מאי, המחיר הגבוה ביותר מאז קיץ 2022. כזכור, בניסיון להתמודד עם העלויות הגבוהות של הנפט באותה השנה, ביצע הנשיא ביידן משיכת ענק של מיליון חביות נפט בפריסה ל-180 יום. לפי האנליסטים, במקרה הצורך, הממשל האמריקני יוכל לשחרר עד 60 מיליון (!) חביות נפט גולמי מהשמורה.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה