חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חשש להפסקות חשמל בעקבות פגיעת טילים: “המדינה לא מעבירה לציבור הנחיות”

בימים מתוחים אלה גם מערכת החשמל חשופה לפגעי טילים ומצב של הפסקות חשמל ממושכות עלולות להיות רדיאליות • אורן הלמן, לשעבר סמנכ”ל שירות, שיווק ורגולציה בחברת החשמל: "אין הסברה לציבור ולא מתווכים לו באופן צרכני מה בדיוק נכון לעשות ולהיערך מראש להפסקות החשמל שעלולות להיות בעקבות פגיעת טילים"

עובד חברת חשמל | יוסי אלוני/פלאש 90

על רקע המתיחות הביטחונית עולה שוב העיסוק במוכנות משק החשמל הישראלי למצב של מלחמה אזורית או תרחיש של פגיעה משמעותית באנרגיה. החשש הגדול הוא בפגיעה המשמעותית באספקת החשמל בבתים. גם אם לא מדובר בתרחיש הקיצון ביותר, עדיין מערכת החשמל ורשת החשמל חשופות לפגעי טילים.

על רקע החששות עולה ביקורת על כך שהציבור אינו מודע מספיק לסיכונים הקיימים בפגיעה ברשת החשמל ובמערכת החשמל, פגיעה במקטעי הייצור, ההולכה והחלוקה. בשיחה עם ערוץ הכלכלה אורן הלמן,  לשעבר סמנכ”ל שירות, שיווק ורגולציה בחברת החשמל שניהל את מקטע האספקה בחברת החשמל, מכוון את הביקורת בעיקר לעובדה שהמדינה לא מעבירה לציבור מספיק מידע עם הנחיות מסודרות וברורות מה לעשות בתרחיש שבו אין חשמל.

תרחיש האימה המדובר על מצב של הפסקת חשמל ממושכת שנעה בין 24 שעות ל-48 שעות, מה שמכונה תרחיש העלטה, ידוע לציבור אך אין הנחיות מסודרות וברורות מה לעשות בכל מצב של הפסקת חשמל ממושכת כזו שעלולה לפגוע במכשירים מצילי חיים, להשבית מעליות עבור דיירים המתגוררים בקומות גבוהות מאוד,מקררים מושבתים וכו’.

לוח חשמל, אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

“הגנרטורים הם לא משחק ילדים, זה עסק מורכב ולא מתאים לכולם, לכן לא בטוח שזה הדבר הראשון שצריך לעשות. כדאי מאוד להיערך עם בטריות, הרבה סוללות לגיבוי לכל מצב שבו החשמל מתנתק וכדאי שיהיו כמה כאלה מוכנות וערוכות. מי שמסתמך על מים ממכשירים המבוססים חשמל, כדאי שייערך עם בקבוקים”, מסביר הלמן.

הלמן מדגיש כי התקשורת עם הציבור לוקה מאוד בחסר בעניין זה, “צריך תיאום ציפיות, במקום סתם לייצר חרדות, יש לתווך באופן צרכני מה בדיוק נכון לעשות. דרושה כאן הסברה, מה אמורים לעשות בזמן אמת של הפסקת חשמל, מה בדיוק להכין. כולנו מכירים את התרחישים אבל כמה מאיתנו יודעים בדיוק מה נכון לעשות ואיך נכון להיערך, הכל פתוח פה לשמועות ולחוסר ודאות. המדינה צריכה לדאוג להנחיות מדויקות ובסיסיות. מה שלא אומרים מכניס להיסטריה ולא מה שכן אומרים”, מסביר הלמן. לצד זה, מציין הלמן כי עובדי חברת החשמל מוכנים ומתורגלים בעבודה תחת טילים, אזעקות ואש.

הערכה שמשק החשמל בישראל אינו ערוך מספיק למלחמה כוללת כיוון שהוא מאוד ריכוזי ואינו מבוזר, “בעזה הגיעו מוכנים למלחמה מבחינה אנרגטית, ייצרו מערכת מבוזרת של חשמל ואגירה שמקשה על צה”ל לפגוע בה ולכן יש להם מספיק חשמל”, מעריך הלמן.

להערכתו, על ישראל כבר להתחיל בתהליך של הקלה ברגולציה ולעודד מתקני אגירה גם ברשויות המקומיות שיוכלו לספק חשמל מבטריות כשאין אספקת חשמל סדירה לטובת הארה בשכונה ובמרחב הציבורי המצומצם. לצד זה, להערכתו, נכון היה לדאוג לסוללות חשמל ברמות של מגה וואטים במקומות מרכזיים במדינה שיוכלו לחפות על בעיות בייצור ובהולכת החשמל. “פעולות ההיערכות היו צריכות להיעשות מזמן , כרגע מטריד שאין את הדברים האלה”.

 

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן