חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

כך זינקו מחירי הדירות בערים החרדיות: קפיצה של 45% בבית שמש ובמודיעין עילית

בערים החרדיות המובהקות כמו ירושלים, בני ברק, בית שמש, מודיעין עילית ואלעד חלה נסיקה דרמטית במחירי הדירות בשלוש השנים האחרונות • שכונות חרדיות בירושלים נמצאות כבר במחירי צמרת של עד 3.6 מיליון שקל • מה גורם לעליית המחירים בערים החרדיות ואיך זה משפיע על יתר הערים?

החברה החרדית | צילום: שאטרסטוק

מה קורה למחירי הנדל”ן בערים החרדיות? ככל שקצב גידול האוכלוסייה החרדית הולך וגדל מידי שנה, הביקוש לערים החרדיות המובהקות עולה וכך מחירי הדיור עולים בהתאם. מחירי הדיור בערים כמו בית שמש, מודיעין, ביתר עילית ואלעד רחוקים מלהיות נמוכים וקפצו בשיעור משמעותי בשנים האחרונות.

נתוני יד 2 שהגיעו ל”ערוץ הכלכלה” מסמנים את מגמת העלייה החדה בערים החרדיות כאשר בכל היישובים חלה עלייה בשיעור שנע בין 25% עד 45%: בבית שמש המחיר הממוצע לדירת 4 חדרים עומד היום על 2.23 מיליון שקל, קפיצה של כ-45% במחיר לעומת 2021, בעיר שבה שיעור החרדים הוא מעל ל-70%. במודיעין עילית, שבה 99% מהתושבים הם חרדים,  מחירה הממוצע של דירת 4 חדרים עומד היום על 2.26 מיליון שקל, זינוק של 42.7% בהשוואה לשנת 2021.

ילדות חרדיות | צילום: חיים גולדברג/פלאש 90

בעיר בני ברק מחיר דירת 4 חדרים עומד על 2.45 מיליון שקל, עלייה חדה של 25.4% בהשוואה למחיר הדירה ב-2021.  גם בעיר אלעד, שבה כ-90% מתושבי העיר הם חרדים, נרשמה עלייה חדה מאוד במחירה הממוצע של דירת 4 חדרים, המחיר היום עומד על 2.39 מיליון שקל, עלייה של כ-37% בהשוואה למחיר הדירה בשנת 2021.

השכונות בירושלים – בצמרת המחירים

לא רק בערים החרדיות המובהקות נרשם זינוק במחיר, נתוני יד 2 מגלים כי גם בשכונות החרדיות בירושלים שבהן יותר מ-70% מהתושבים הם חרדים, נרשמו עליות מחירים חדות וברוב השכונות החרדיות בירושלים מחירי דירת 4 חדרים כבר חצו את רף ה-3 מיליון שקל עם עליית מחירים בשיעור של 20%-30%.

בשכונות רמות ונווה יעקב נרשם הזינוק החד ביותר של יותר מ-40% במחירי דירות 4 חדרים לעומת המחיר ב-2021. בשכונת בית וגן המחיר היום עומד על 3.5 מיליון שקל לדירת 4 חדרים, עלייה של 32% לעומת 2021 ואילו בשכונת הר נוף קפיצה של 23.9% במחירי הדירות.

בשכונת מקור ברוך בירושלים, מחירה של דירת 4 חדרים כבר נסק ל-3.6 מיליון שקל, עלייה של 27.6% בהשוואה ל-2021. ברוב השכונות החרדיות בירושלים, מחיר דירת 4 חדרים הוא מעל 3 מיליון שקל.

הנתונים מצביעים על מגמת עלייה חדה במחירי הדירות בערים החרדיות המובהקות, אם ציפינו לראות מחירי דירות נמוכים ביישובים החרדים, המציאות מוכיחה שזה רחוק מכך. העלייה במחירים נעוצה בראש ובראשונה בקצב הגידול של האוכלוסייה החרדית בישראל. על פי המכון הישראלי לדמוקרטיה, קצב הגידול של האוכלוסייה החרדית הוא המהיר ביותר במדינות המפותחות, ומכאן שגם בישראל. הגורמים לקצב הגידול המואץ הזה הם שיעורי פריון גבוהים ותנאי רפואה ומחיה מודרניים.

על פי ההערכות של הלמ”ס לשנת 2023, האוכלוסייה החרדית בישראל מונה 1.3 מיליון איש ושיעור החרדים מכלל האוכלוסייה בארץ מהווה  13.6%. האוכלוסייה החרדית צפויה להגיע ל־16% מכלל האוכלוסייה בשנת 2030. קצב גידול האוכלוסייה החרדית יוצר באופן טבעי ביקושים אדירים לערים החרדיות המובהקות וכך המחיר עולה בהתאם.

אולם, על רקע המחירים המאמירים ביישובים החרדים, נוצרת תופעה טבעית שבה אוכלוסיות גדולות של חרדים שאינן יכולות לעמוד במחירים, יחפשו אלטרנטיבות זולות יותר בערים שבהן חילונים חיים עם חרדים יחד. כך גוברת נוכחותם של החרדים בערים כמו אשדוד, רחובות, נתניה, פתח תקווה, צפת, נתיבות, ערד, טבריה, אופקים.

 

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן