חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מדענים מזהירים: זהו משבר האלמוגים הגלובלי הרחב ביותר אי פעם

שוניות אלמוגים הן מערכות אקולוגיות חיוניות המספקות בית לרבע ממיני האוקיינוסים לאורך מחזור חייהם. בשל טמפרטורות מים יוצאות דופן השוניות נמצאות באירוע הלבנה שעלול להביא למותן • הערך הכלכלי של שוניות האלמוגים בעולם נאמד ב-2.7 טריליון דולר בשנה

שונית האלמוגים באילת | צילום: שאטרסטוק

מאות שוניות עלולות למות: שוניות האלמוגים בעולם נמצאות בעיצומו של אירוע הלבנה עולמי שנגרם על ידי טמפרטורות אוקיינוסים יוצאות דופן, כך הודיעו ביום שני המינהל הלאומי לאוקיינוס והאטמוספירה (NOAA) ושותפים בינלאומיים נוספים, זאת לפי דיווח של הניו יורק טיימס. 

זו תהיה הפעם הרביעית שבה מתועד אירוע עולמי שכזה וצפוי להשפיע על יותר שוניות מכל הפעמים האחרות. תופעת ההלבנה מתרחשת כאשר האלמוגים נלחצים עד כדי כך שהם מאבדים את האצות הסימביוטיות הדרושות להם כדי לשרוד. אלמוגים מולבנים יכולים להתאושש, אבל אם המים הסובבים אותם חמים מדי למשך זמן רב מדי, הם מתים.

זה רק נראה יפה, אירוע ההלבנה באינדונזיה, ארכיון | צילום: שאטרסטוק

שוניות אלמוגים הן מערכות אקולוגיות חיוניות: הן משמשות בתי גידול של החיים הימיים שנותנות מחסה לרבע ממיני האוקיינוסים בשלב מסוים במהלך מחזור חייהם, תומכות בדגים המספקים חלבון למיליוני אנשים ומגנים על החופים מפני סערות. הערך הכלכלי של שוניות האלמוגים בעולם נאמד ב-2.7 טריליון דולר בשנה, כך נכתב בניו יורק טיימס. 

“זה מפחיד, כי שוניות אלמוגים הן כל כך חשובות”, אמר דרק מנזלו, רכז תכנית Coral Reef Watch של NOAA, שעוקבת אחר אירועי הלבנה ומנבאת אותם. אירועים אלו הן הדוגמה האחרונה לתחזיות המדאיגות של מדעני אקלים שמתממשות עם התחממות כדור הארץ. למרות עשרות שנים של אזהרות של מדענים והבטחות של מנהיגים, מדינות שורפות יותר דלקים מאובנים מאי פעם ופליטת גזי חממה ממשיכה לעלות.

בתי גידול שלמים שנהרסים, ארכיון | צילום: שאטרסטוק

בשל האירועים האחרונים: מוות משמעותי של אלמוגים אושר ברחבי פלורידה והאיים הקריביים, אך מדענים אומרים שזה מוקדם מדי להעריך מה יהיה היקף התמותה העולמית.

נכון לעכשיו, יותר מ-54% מריכוזי האלמוגים בעולם חוו עומס חום ברמת הלבנה בשנה האחרונה, ומספר זה גדל בכ-1% בשבוע, כך אמר ד”ר מנזלו.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה