חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מה השעה על הירח? בקרוב תהיה אחת כזאת

הבית הלבן רוצה שנאס"א תבין איך להעריך באופן מדויק זמן על הירח, והטיל על סוכנות החלל ליצור מערכת ייחוס זמן ממוקדת בין השאר כדי לסייע לה במשימות הדורשות דיוק קיצוני

הירח | צילום: שאטרסטוק

תזכיר שנשלח אתמול (שלישי) מיו”ר המשרד האמריקאי למדיניות מדע וטכנולוגיה (OSTP) ביקש מסוכנות החלל לעבוד עם סוכנויות אמריקאיות אחרות וסוכנויות בינלאומיות כדי להקים מערכת ייחוס זמן ממוקדת בירח. לנאס”א יש עד סוף 2026 להקים את מה שנקרא זמן ירח מתואם (LTC), כך לפי דיווח של הגרדיאן הבריטי. 

זה לא ממש אזור זמן כמו אלה על כדור הארץ, אלא מסגרת שלמה של התייחסות זמן לירח. מכיוון שיש פחות כוח משיכה על הירח, הזמן שם זז טיפה יותר מהר – 58.7 מיקרו שניות בכל יום – בהשוואה לכדור הארץ. בין היתר, LTC תספק אמת מידה לשמירת זמן עבור חלליות ירח ולוויינים הדורשים דיוק מופלג למשימותיהם.

סוכנות החלל האמריקאית נאס”א | צילום: שאטרסטוק

לנאס”א יש תכניות לשלוח משימות אסטרונאוטים אל פני הירח החל מספטמבר 2026 באמצעות תכנית ‘ארטמיס’ שלה, שתקים בסופו של דבר גם בסיס ירח מדעי שיוכל לסייע בהכנת משימות עתידיות למאדים. עשרות חברות, חלליות ומדינות מעורבות במאמץ, בשל אותה תכנית ישנו צורך ליצור מערכת זמן בירח. 

ללא תקן זמן ירח מאוחד, אמר גורם ב-OSTP לרויטרס, זה יהיה מאתגר להבטיח שהעברת נתונים בין חלליות מאובטחת ושהתקשורת בין כדור הארץ, לווייני ירח, בסיסים ואסטרונאוטים מסונכרנים. אי התאמות בזמן עלולות גם להוביל לשגיאות במיפוי ואיתור מיקומים על הירח או סביבו, כך לפי אותו גורם.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה