חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מחקר חדש: הנזק הכלכלי כתוצאה משינויי אקלים חמור פי שישה ממה שהניחו

התחממות הכדור מובילה לירידה של 12% בתוצר המקומי הגולמי העולמי, העושר מתכווץ ועד סוף המאה אנשים עשויים להיות עניים ב-50%, כך עולה ממחקר חדש • נמצא שההשפעה הכלכלית של משבר האקלים תהיה אחידה ברחבי העולם

משבר האקלים | צילום: שאטרסטוק

הנזק הכלכלי שנגרם כתוצאה משינויי האקלים הוא פי שישה מכפי שחשבו בעבר, כאשר ההתחממות הגלובלית אמורה לכווץ את העושר בקצב התואם את רמת ההפסדים הכספיים של מלחמת קבע מתמשכת, כך מצא מחקר חדש שפורסם בגארדיאן הבריטי. 

עלייה של מעלת צלזיוס בטמפרטורה הגלובלית מובילה לירידה של 12% בתוצר המקומי הגולמי העולמי (GDP), מצאו החוקרים, הערכה גבוהה בהרבה מזו של ניתוחים קודמים. העולם כבר התחמם ביותר מ-1C (1.8F) מאז התקופה הטרום-תעשייתית ומדעני אקלים רבים צופים עלייה של 3 מעלות צלזיוס שתתרחש עד סוף המאה הזו עקב שריפה מתמשכת של דלקים מאובנים. 

“עליית טמפרטורה של 3 מעלות צלזיוס תגרום ל”ירידות חדות בתפוקה, בהון ובצריכה העולה על 50% עד שנת 2100”, נכתב. ההפסד הכלכלי הזה כה חמור עד שהוא “משתווה לנזק הכלכלי שנגרם כתוצאה מלחימה במלחמה מקומית ובאופן קבוע”, הוא מוסיף.

“עדיין תהיה צמיחה כלכלית מסוימת, אבל עד סוף המאה אנשים עשויים להיות עניים ב-50% ממה שהם היו אלמלא שינויי האקלים”, אמר אדריאן בילאל, כלכלן בהרווארד שכתב את המאמר עם דייגו קנזיג, כלכלן באוניברסיטת נורת’ווסטרן.

בצורת, אילוסטרציה | שאטרסטוק

משתווה לנזק הכלכלי שנגרם במלחמה
בילאל אמר שכוח הקנייה יהיה גבוה ב-37% ממה שהוא עכשיו בשל ההתחממות העולמית שנראה ב-50 השנים האחרונות.
“יהיה ברור שההשוואה למלחמה היא רק במונחים של צריכה ותמ”ג – כל הסבל והמוות של המלחמה הם הדבר החשוב ואינו נכלל בניתוח הזה”, אמר בילאל. “ההשוואה אולי נראית מזעזעת, אבל מבחינת התמ”ג הטהור יש שם אנלוגיה זו מחשבה מדאיגה”.

המאמר מציב הערכה הרבה יותר גבוהה על הפסדים כלכליים מאשר מחקרים קודמים, תוך חישוב עלות חברתית של פחמן, שהיא העלות בדולרים של נזק שנגרם לכל טון נוסף של פליטת פחמן, להיות 1,056 דולר לטון. זאת בהשוואה לטווח שנקבע על ידי הסוכנות להגנת הסביבה האמריקאית (EPA) שמעריכה את העלות בסביבות 190 דולר לטון.

קניות, אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

ההשפעה של משבר האקלים תהיה אחידה – אך מדינות עם הכנסה נמוכה יפגעו בהיקף רחב יותר
בילאל אמר שהמחקר החדש מסתכל יותר באופן יותר “הוליסטי” על המחיר הכלכלי של שינויי האקלים על ידי ניתוחו בקנה מידה עולמי, ולא על בסיס מדינה אינדיבידואלית. גישה זו, לדבריו, תפסה את האופי המקושר של ההשפעה של גלי חום, סופות, שיטפונות והשפעות אקלים מחריפות אחרות הפוגעות בתשואות היבול, מפחיתות את פריון העובדים ומפחיתות את השקעת ההון.

נמצא שההשפעה הכלכלית של משבר האקלים תהיה אחידה באופן מפתיע ברחבי העולם, אם כי עם מדינות בעלות הכנסה נמוכה יותר שמתחילות בנקודה נמוכה יותר בעושר צפויות להיפגע יותר. זה אמור לדרבן מדינות עשירות כמו ארה”ב, כך מצויין, לנקוט בפעולה להפחתת פליטות חימום בשל האינטרס הכלכלי שלה.

שינויי אקלים | צילום: שאטרסטוק

עם זאת, אפילו עם קיצוצים חדים בפליטות, שינוי האקלים יישא בעלות כלכלית כבדה. גם אם החימום הגלובלי הוגבל לקצת יותר מ-1.5 מעלות צלזיוס עד סוף המאה, יעד עולמי מוסכם, הפסדי התמ”ג עדיין נעים סביב 15%.

“זה עדיין משמעותי”, אמר בילאל. “הכלכלה אולי תמשיך לצמוח אבל פחות ממה שהיא תמשיך לצמוח בגלל שינויי האקלים. זו תהיה תופעה שנעה לאט, אם כי ההשפעות יורגשו בצורה חריפה כשהן פוגעות”.

מאמר אחר מצא שההכנסה הממוצעת תרד בכמעט חמישית בתוך 26 השנים הבאות בהשוואה למה שהן היו ללא משבר האקלים. עלייה בטמפרטורות, גשם כבד יותר ומזג אוויר קיצוני תכוף ואינטנסיבי יותר צפויים לגרום להרס של 38 מיליארד דולר מדי שנה עד אמצע המאה, כך לפי המחקר.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה