חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מנסה לצמצם תלות בנפט: קרן העושר הסעודית השקיעה הכי הרבה הון בחצי השנה האחרונה

כדי לממש את חזון 2030  של יורש העצר מוחמד בן סלמאן סעודיה מגבירה את רכישותיה והשקעותיה בחברות ידועות בכל רחבי העולם בעוד משקיעים אחרים מצמצמים השקעות בסביבת ריביות גבוהה • בין החברות שבהן השקיעה הקרן הסעודית: אובר, חברת השיט קרניבל, חברת הרכבים החשמליים לוסיד, נמל התעופה הית'רו בלונדון

יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן | צילום: רויטרס

כך ערב הסעודית מנסה לצמצם את תלותה בנפט: קרן העושר של ערב הסודית מגבירה בשנים האחרונות את הרכישות וההשקעות בנכסים בעלי פרופיל גבוה ברחבי העולם במוטרה להשיג תשואות גבוהות כאשר המטרה היא להקים תעשיות חדשות בערב הסעודית עצמה. קרן העושר של סעודיה קבעה יעד השקעה של 2 טריליון דולר בניהול נכסים עד סוף העשור ב-2030 והיא במירוץ אינטנסיבי נגד הזמן כדי להספיק להגשים את התוכנית “חזון 2030”.

נתונים שפורסמו לאחרונה חברת נתונים העוקבת אחר פעילות קרנות הון ריבוניות מצאו כי קרן העושר של סעודיה השקיעה יותר הון במחצית הראשונה של 2024 מבין כל שאר הקרנות שהשקיעו יחד קרוב ל-100 מיליארד דולר במהלך חצי השנה האחרונה. קרן העושר הסעודית רצתה מאוד להיחשף למערב, אולם בדיוק בנקודה זאת ערב הסעודית נתקלת בקשיים על רקע רצח העיתונאי ג’מאל חאשוקג’י ב-2018, סעודיה מכחישה מעורבות בפרשה אך האירוע לא נשכח ומרתיע כמה מהשותפים העסקיים הפוטנציאליים.

עם זאת, נראה שהאליטה העסקית הגלובלית מסוגלת לראות מעבר לאירוע הזה ככל שחולף הזמן, מה גם שיש הרבה מאוד חברות גלובליות, מנהלי קרנות ובנקאים שהיו מאוד מעוניינים בהשקעה של סעודיה נוכח העובדה כי משקיעים בעולם נוקטים בגישה זהירה יותר בסביבת ריבית גבוהה של היום ואילו סעודיה ממשיכה להזרים כספים ולהשקיע גם בתנאים אלה.

השאיפה של מוחמד בן סלמאן, יורש העצר הסעודי, היא להפוך את ערב הסעודית לכלכלת פוסט נפט שיש לה מקורות הכנסה מגוונים וכוח יצרני בתוך המדינה כך שאינה צרחכה להישען רק על הכנסות מהמשאב היקר. לקרן העושר הריבונית של סעודיה שהוקמה ב-1971, יש תפקיד חשוב בהגשמת החזון הזה, ובכל זאת היא נתקלת בלא מעט קשיים ולא ברור עד כמה היא מסוגחלת לפרוץ גבולות למעבר למפרץ הפרסי.

תיק ההשקעות של קרן העושר הממשלתית הסעודית מגלה כמה שמות גדולים, בתחום הטכנולוגיה הקרן השקיעה 3.5 מיליארד דולר באובר. הזרימה 45 מיליארד דולר לקרן Vision של SoftBank, רכשה 60% ממניות חברת הרכבים החשמליים לוסיד המתחרה לטסלה, הפכה לבעלת השליטה של הסטארט-אפ Magic Leap. עוד בין השקעותיה, הזרימה מיליארדי דולרים ל-LIV Golf, הובילה השתלטות עם 415 מיליון דולר על ניוקאסל יונייטד, השקיעה בקרן תשתית של בלקסטון ב-20 מיליארד דולר ובקרניבל, מפעילת השייט הגדולה בעולם. ביוני הרחיבה קרן העושר של סעודיה  את חלקה בנמל התעופה הית’רו בלונדון.

 

 

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן