חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מסכמים שבוע של נפילות בבורסה: ת”א 90 צנח ביותר מ-7%

הטבח הקשה במג'דל שמס שהביא למותם של 12 ילדים הוביל לשרשרת אירועים שהזניקה את מדד הפחד והפילה את התשואות • בארה"ב ובאירופה הופתעו מצמיחה גבוהה מהצפוי והריבית באנגליה ירדה, אך בארה"ב נותרה ברמתה הגבוהה

בורסה, אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

אחרי שחודש יולי הפתיע בעליות שערים בבורסה בתל אביב, בהובלת מניות הנדל”ן החבוטות מהמלחמה, השבוע האחרון היה צפוי – יותר פחד ופחות תשואות.

השבוע נפתח בפיגוע קשה במג’דל שמס, בו נהרגו 12 ילדים ובחיסולים של צה”ל כתגובה למתקפה הרצחנית בצפון. האירועים האלה הזניקו פעם נוספת את החשש מהתלקחות רחבה עוד יותר. מדד הפחד זינק ל-23 נקודות, מ-16 נקודות בימים שלפני פיגוע הכתב”מ בצפון. השקל נחלש מול הדולר ב-3.8% ומול האירו ב-3.2%.

מדדי ת”א-35 ות”א-90 ירדו השבוע בכ-3.2% ובכ-7.1%, בהתאמה, זאת במקביל לעלייה של כ-2.3% במדדי ה- Dow Jonesוה-S&P 500 שבארה”ב, כל אחד, ועלייה של כ-1.3% במדד STOXX 50 באירופה (נתוני חו”ל נכונים ליום רביעי).

את ירידות השערים הובילו מדדי חברות הנדל”ן, בראשם מדד ת”א-בנייה שירד השבוע בכ-11%, ומדד ת”א-נפט וגז שירד בכ-7.3% בהשפעת החשש לפגיעה במאגרי הגז שמול חופי ישראל במקרה ותהיה התלקחות של הלחימה בצפון, ובהשפעת ירידת מחיר חבית נפט ברנט בכ-2% (נכון ליום רביעי).

חביות נפט | צילום: שאטרסטוק

המחזור במניות ב-1 באוגוסט, ערב העדכון הרבעוני של הפרמטרים לחישוב משקלות במדדי המניות, הסתכם בכ-4.9 מיליארד שקל בבורסה – כ-3 מיליארד שקל מתוכם, בשלב הנעילה.

ירידות שערים אפיינו גם את מדדי איגרות החוב. את ירידות השערים השבוע הוביל מדדי תל גוב-שקלי 10+ ותל גוב-שקלי 5+ שירדו בכ-1.9%, כל אחד.

נדל”ן בישראל | צילום: שחר יערי/פלאש 90

בארה”ב עוד מצפים להורדת ריבית קרובה
נורית דרור ממחלקת המחקר של הבורסה בתל אביב מציינת בסקירתה, כי התמ”ג בארה”ב עלה בשיעור שנתי של 2.8% ברבעון השני של 2024 – גבוה מהשיעור המצופה שעמד על כ-2%, ובהמשך לצמיחה של 1.4% ברבעון הראשון של השנה.

התמ”ג בגוש האירו צמח ב-0.3% ברבעון השני – גבוה מהשיעור המצופה שעמד על כ-0.2%, ובהמשך לצמיחה בשיעור דומה גם ברבעון הראשון של השנה.

הפד הותיר השבוע (ב-31 ביולי) את הריבית בארה”ב ללא שינוי בשיעור של 5.5%, בהתאם לציפיות. ועדין לפי התחזיות העדכניות, צפויה הורדת ריבית ראשונה השנה בחודש ספטמבר.

הבנק המרכזי באנגליה (BOE) הוריד ביום חמישי (1 באוגוסט) את הריבית ברבע אחוז והיא עומדת על 5%.

הבנק המרכזי בבריטניה (BOE) | צילום: שאטרטוק

הפער בין תשואות האג”ח של ישראל וארה”ב מתרחב
עוד מציינת דרור בסקירתה, כי בעקבות ההסלמה הביטחונית, התשואה לפדיון של אג”ח ממשלתי שקלי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.2% והיא עומדת על כ-4.9% בסוף השבוע. זאת בשונה מהתשואה לפדיון של אג”ח ממשלת ארה”ב ל-10 שנים שירדה במקביל ב-0.2% ועומדת על כ-4.1% לקראת סוף השבוע (נכון ליום רביעי).

יוצאי דופן, מדד תל גוב-צמודות 0-2 שנים שעלה בכ-0.3%, ומדד תל בונד-דולר שעלה בכ-2.5% וזאת בהשפעת התחזקות הדולר ביחס לשקל.
המחזור באיגרות החוב בבורסה ב-30 ביולי, ערב העדכון החודשי של מדדי התל-בונד, הסתכם בכ-7 מיליארד שקל. כ-3.2 מיליארד שקל מתוכם, באיגרות חוב קונצרניות.

וול סטריט, ניו יורק | צילום: שאטרסטוק

בקרנות המחקות, העוקבות אחר מדדי מניות בינלאומיים נרשמו השבוע רכישות נטו, בעיקר של קרנות העוקבות אחר מדד S&P 500 ומדד RUSSELL 2000, בכ-260 מיליון שקל, לאחר רכישות בסכום של 140 מיליון שקל בשבוע הקודם.

מנגד, בקרנות העוקבות אחר מדדי מניות מקומיים נרשמו השבוע מכירות נטו, בעיקר של קרנות העוקבות אחר מדדי ת”א-125, ת”א-90 ומדד ת”א-בנקים, בסכום של כ-310 מיליון שקל, זאת לאחר רכישות בסכום של כ-330 מיליון שקל בשבוע הקודם.

בקרנות העוקבות אחר מדדי איגרות חוב מקומיים נרשמו השבוע רכישות נטו, בעיקר של קרנות העוקבות אחר מדדי איגרות חוב ממשלתיות וקונצרניות שקליות, בסכום של כ-40 מיליון שקל, זאת לאחר שלא בוצעה בהן פעילות נטו בסכום מהותי בשבוע הקודם.

הבורסה לניירות ערך בת”א | צילום: שאטרסטוק

בקרנות הכספיות נרשמו השבוע משיכות כספים בסכום של כ-150 מיליון שקל נטו, לאחר הזרמות בסכום של כ-740 מיליון שקל בשבוע הקודם.
בקרנות האקטיביות המשקיעות במניות בתל-אביב נרשמו משיכות כספים בסכום של כ-45 מיליון שקל נטו, לאחר פעילות נטו לא מהותית בקרנות אלה בשבוע הקודם.

בקרנות האקטיביות המשקיעות באיגרות חוב בתל-אביב נרשמו משיכות כספים בסכום של כ-180 מיליון שקל נטו, לאחר פעילות נטו לא מהותית בקרנות אלה בשבוע הקודם. מנגד, בקרנות האקטיביות המשקיעות באיגרות חוב בחו”ל נרשמו הזרמות כספים בסכום של כ-55 מיליון שקל נטו, לאחר פעילות נטו לא מהותית בקרנות אלה בשבוע הקודם.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן