חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

משרד האנרגיה: תעריפי ההולכה של הגז הטבעי יופחתו ב-12%

מדובר בהוזלה ממנה ייהנו התעשייה ויצרני החשמל • שר האנרגיה אלי כהן: "דווקא בתקופה של משבר בטחוני וחוסר ודאות משק האנרגיה מציג יציבות ומחירים ברי השגה"

מאגר גז ישראל | צילום: שאטרסטוק

בשורה משמעותית למשק הגז הטבעי בישראל: המועצה לענייני משק הגז הטבעי אישרה את הצעת הצוות המקצועי ברשות הגז הטבעי להפחתה ממוצעת של כ-12% בתעריף ההולכה של הגז הטבעי. ההוזלה בתעריף ההולכה תביא להפחתה בעלות הכוללת של הגז הטבעי לצרכן הסופי ובכך תתרום לירידה בעלויות האנרגיה ליצרני החשמל והתעשייה.

המועצה לענייני משק הגז הטבעי קיבלה את המלצת רשות הגז הטבעי במשרד האנרגיה והתשתיות, ובהתאם לכך פרסמה החלטה על לכוונתה להוריד את תעריף קיבולת הולכת הגז הטבעי ב-12.9% ואת תעריף הזרמת הגז הטבעי בכ-7% ליחידת MMBTU, החל מחודש יולי 2024. ההפחתה נקבעה יחד עם החלטה לצאת להשקעות נוספות במשק הגז הטבעי, לרבות הקמת קו לתחנות כוח שיוסבו משימוש בפחם לגז טבעי בחדרה, מיגון מתקני תשתית הגז הטבעי לצורך שמירה על רציפות תפקודית של משק הגז הטבעי, וכתיבת תכנית אב לתכנון ארוך טווח של תשתיות ההולכה.

שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן מסר, כי “הפחתת תעריפי הולכת הגז הטבעי היא בשורה לכל צרכני הגז הטבעי ולתעשייה. דווקא בתקופה של משבר ביטחוני וחוסר ודאות המשפיעים על עלויות יוקר המחיה, משק האנרגיה והגז הטבעי מציגים יציבות ומחירים ברי השגה”.

מפעל לעיבוד נפט וגז, אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

התעריפים הופחתו ב-20% בשנתיים
בהתאם להמלצת הצוות המקצועי ברשות הגז הטבעי, ולאחר תהליך של שימוע מול הציבור ובעלי העניין, המועצה לענייני משק הגז הטבעי החליטה להפחית את תעריפי ההולכה של חברת נתיבי גז טבעי בישראל (נתג”ז) לצרכנים ב-12.9% עד ל-0.581 שקל ליחידת קיבולת MMBTU, ועד ל-0.107 שקל בהזרמה ל-MMBTU, המשקפת ירידה של 7%. ההוזלה בתעריף ההולכה תביא להוזלה בעלות הכוללת של הגז הטבעי לצרכן הסופי ובכך תתרום לירידה בעלויות ייצור החשמל ובעלויות האנרגיה של צרכני תעשייה, בתי חולים וצרכנים ביתיים שצורכים גז טבעי.

בתחילת השנה, החליטה המועצה על הפחתה גם בתעריף המערכתי לשנת 2024 ל-1.22 אג’ ל- MMBTU. ההכנסות מהתעריף המערכתי יאפשרו לפתח את משק הגז הטבעי בהיבטים שונים, דוגמת יתירות, גיבוי ושילוב טכנולוגיות חדשות. שילוב העדכונים בשני תעריפים אלה צפוי יביא לירידה מצטברת של למעלה מ-17% בתעריפים לצרכני הגז הטבעי, ביחס לתעריף שנגבה במהלך 2023.

אסדת לוויתן | צילום: מארק ישראל סלם/פלאש 90

הוזלה זו בתעריף ההולכה היא בעלת חשיבות רבה עוד יותר בתקופה מאתגרת זו עבור מדינת ישראל ואזרחיה, והתאפשרה הודות לחוסנו ויציבותו בשגרה ובחירום של משק האנרגיה הישראלי בכלל, ושל משק הגז הטבעי בפרט, לרבות צרכני הגז הטבעי מתחומי התעשייה והחשמל, חברת ההולכה הישראלית (נתג”ז) ומאגרי הגז הטבעי הישראליים, “תמר”, “לוויתן” ו”כריש”.

הפחתה זו מצטרפת לשורת הפחתות עקבית בתעריף ההולכה מאז 2021, שהתאפשרה בשל המלצת רשות הגז הטבעי לעדכן את תעריף ההולכה אחת לשנה, הודות לגידול דרמטי בביקושים לגז טבעי ישראלי, הן במשק המקומי, והן בביקושים לייצוא למצריים וירדן, כך שמאמצע שנת 2022 הופחת במצטבר תעריף ההולכה בשיעור של כ-20%. ב-2024 צפויים לזרום במערכת ההולכה הישראלית כ-25 BCM. משמעות עדכון שני התעריפים, כאמור, היא חסכון של כ-100 מיליון שקל בשנה עבור כלל צרכני הגז הטבעי, מתוכם למעלה מ-80 מיליון שקל חיסכון במשק החשמל.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה