חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

עיר חדשה בתוך גורדי שחקים: סעודיה מתכננת את הפרויקט הענק בעולם

פרויקט הבנייה הענק של העיר הלינארית הסעודית נתקל בקשיים אבל למרות ההימור המסוכן היא מתעקשת להמשיך • פרויקט Neom הממומן על ידי ממשלת סעודיה משנה את התפיסה של בניית ערים - הוא צפוי לאכלס מיליוני תושבים בתוך שני גורדי שחקים שסביבם תשתיות ענק • עלותו הכוללת של מוערכת ביותר מ- 2 טריליון דולר

פרויקט הענק של ערב הסעודית | צילום: שאטרסטוק

הצצה לפרויקט עיר גורדי השחקים הענק של ערב הסעודית Neom: ערב הסעודית הכריזה על פרויקט העיר במאונך עם שני גורדי שחקים ענקיים ואזור בנוי בגודל של עיר גדולה בארה"ב המאופיינת בארכיטקטורת מדע בדיוני. המטרה של הסעודים היא למשוך אוכלוסייה גדולה מזו של ניו יורק. באזור מתוכננים זוג גורדי שחקים ענקיים, הגבוהים יותר מבניין האמפייר סטייט בניו יורק, עד כה הושקעו בהם מיליארדי דולרים. יורש העצר הסעודי והשליט בפועל במדינה, מוחמד בן סלמאן, השווה את הפרויקט הענק הזה לפירמידות הגדולות במצרים.

אדריכלים החלו לתכנן את זוג גורדי השחקים במרחק של 650 מטר זה מזה, עטופים במעיל זכוכית מראה מנצנץ ועליהם משתקף חול מדברי אדום וים כחול. המגדלים אמורים להתרומם לשיא של 1,640 רגל מעל רצפת המדבר. בתוך הבניינים יהיו דירות, משרדים, בתי ספר, תחנות משטרה, מוזיאונים וארמון מלכותי.

המנייה מתוכננת עד 2030, לאחרונה הפרויקט נתקל בקשיים בשל העלויות הגבוהות ותקלות הבנייה אבל הממלכה הסעודית מתכוונת להשאיר את התוכניות כמו שהן ולהמשיך עם הפרויקט למרות שהיו דיווחים על השקעה מצומצמת יותר בשלב הראשון של הפרויקט. "היום, הכלכלה בממלכה צומחת מהר יותר, אבל אנחנו לא רוצים לחמם אותה יתר על המידה", אמר שר הכלכלה והתכנון הסעודי, פייסל אל איברהים.

פרויקט Neom, אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

הפרויקט הזה נתקל בהר של אתגרים ברמת הביצוע, הפועלים הרבים מאוד שהוא דורש יותר מ-100 אלף פועלי בניין מתגוררים במדבר, שעתיים נסיעה מכל עיר גדולה. מעבר לענייני כוח אדם, ברמת חומרי הגלם פרויקט ניאום צורך פלדה, זכוכית וחומרי גלם מאסיביים בכמויות גדולות, מה שעלול להעלות אתה המחירים וייתכן שיהיה קשה להשיגם.

מעבר לכך, מתכננים חוששים שהרעיון לשכן עיר שלימה בגורדי שחקים תאומים עלול להתברר כחסר אטרקטיביות מבחינת מי שאמור להתגורר בו. בשלב הראשון אמורים לחיות בעיר הזאת 200 אלף תושבים בטווח הרחוק יותר העיר מתכוננת לאכלוס של מיליוני תושבים.

התשתית בפרויקט היא עצומה והיא כוללת שדה תעופה ענק, רכבת מהירה העוברת במנהרה הררית, אתר סקי בהרים הצחיחים, מתקני התפלה, בית אופרה ועוד מרכזים לרווחת התושבים. העלות הצפויה של אתר הסקי המתוכנן נאמדת כעת ב-38 מיליארד דולר.

פרויקט ערב הסעודית | צילום: שאטרסטוק

על פי הערכות יועצי נדל"ן יותר מ-237 מיליארד דולר כבר שולמו עבור פרויקטים של בינוי בפרויקט Neom. העלות הרשמית שלו מוערכת ב-500 מיליארד דולר, אומנם מנהלים שעובדים על הפרויקט דוחים את הערכה הזאת וטוענים שמדובר בהערכה נמוכה מידי כאשר רק ה-1.5 הקילומטרים הראשונים מוערכים בעלות של יותר מ-100 מיליארד דולר.

עובדי הפרויקט מעריכים כי עלות הבנייה בשלמותה תהיה הרבה יותר מ-2 טריליון דולר. עוד מציינים כי עלויות הבנייה למטר רבוע כפולות מסטנדרט הנהוג במגדלים במזרח התיכון. מי שמממן את הפרויקט היא ממשלת סעודיה כאשר הסבירות למשיכת משקיעים פרטיים משמעותיים למימון שלבים עתידיים, היא לא סבירה.

Neom הוא הסמל לתכניותיו של יורש העצר הסעודי לחולל שינוי בכלכלה הסעודית ולהפחית את התלות שלה בהכנסות מנפט, כך מתכוונת סעודיה להפוך את כלכלתה לאבן שואבת למשקיעים ולכישרונות מרחבי העולם ולכסף גדול שיכנס לממלכה. למרות זאת, על פי הערכות יש הרבה סיכון בפרויקט הזה עם בזבוז גדול של מזומנים על ניסוי חסר תקדים שעלול להיקלע לקשיים רבים בביצוע עצמו.

יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן | צילום: רויטרס

"מוחמד בן סלמאן מהמר כאן", אמר מדווי אל-ראשיד, עמית אורח בבית הספר לכלכלה של לונדון וחבר בקבוצה הקוראת לרפורמה דמוקרטית בסעודיה, מונרכיה מוחלטת. "הוצאה של כל כך הרבה כסף אמורה לייצר קפיצת מדרגה ממשית בכלכלה הסעודית", אמר, "אבל חלק ניכר מהמזומנים עד כה הושקע על יועצים ואדריכלים זרים".

רעיון עיר גורדי השחקים הוא חסר תקדים, זאת עיר ליניארית שכבר נמצאת בספרי מתכנני הערים כבר שנים רבות, הרעיון של פיתוח עירוני במאונך נהגה כבר בכמה מקומות בעולם. עיר ליניארית גדולה כמו בפרויקט הסעודי עומדת בסתירה לאופן שבו בני אדם פיתחו ערים במשך אלפי שנים, באופן סטנדרטי הבנייה היא כלפי חוץ בצורה מעגלית, בדרך כלל סביב ליבה.

"זה כנגד כל ההיסטוריה שבה ערים נוסדות וצומחות", אמר ג'ון אי פרננדס, פרופסור במחלקה לארכיטקטורה במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס. אפילו התומכים הנלהבים ביותר לפרויקט הסעודי מציינים שזה ניסוי שיש בו סיכון כי הוא יכול בקלות להיכשל בביצוע בפועל.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה