חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שבוע של עליות בארה”ב וירידות בת”א, מה צפוי בשבוע הבא?

הנאסד"ק הוסיף עד לסוף יום חמישי יותר מ-2%, ת"א 90 ירד ב-2.3% • איראן הכתיבה את השוק כאן, יותר מהחלטת הריבית • הפד ונתוני האינפלציה והתעסוקה הכתיבו את השוק בארה"ב • השבוע: החלטת הריבית של הבנק המרכזי באירופה

הרובע הפיננסי של וול סטריט, ניו יורק | צילום: שאטרסטוק

שבוע בהחלט לא חיובי עבר על שוק ההון הישראלי. החלטת בנק ישראל להותיר את הריבית על כנה לא הייתה משפיעה עד כדי כך על השוק, אלמלא המתיחות עם איראן שגורמים בישראל דאגו להדהד. אחרי טראומת ה-7 באוקטובר לא רק ראש אמ”ן החליף את השאננות בעצבנות.

גם טורקיה הוסיפה שמן למדורה המזרח תיכונית עם ההחלטה של נשיאה ההפכפך שהצהיר על סנקציות על הייצוא הטורקי לישראל. הוא לא הזכיר את מוצרי הצריכה, אלא את חומרי הגלם לבנייה ולתעשייה. במילא יש האטה בבנייה בישראל ואין לו ממש חשק לאבד ייצוא מוצרי צריכה לישראל. מוצרי הצריכה מושתתים על קשרים של עשרות יצואנים, שבניית הקשרים שלהם עם היבואנים קשה וממושכת. כך הוא השיג בדיוק מה שהוא רוצה – מקסימום רעש במינימום מחיר.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב | צילום: שאטרסטוק

מדד הפחד, זה הבודק את התנודתיות של האופציות על מדד ת”א 35, זינק לרמה דומה לימים שאחרי פרוץ המלחמה – 26 נקודות, אחרי שראינו אותו ברמה של 13 נקודות בחודש האחרון. גם איום איראני, גם מלחמה וגם ארדואן – זה כבר יותר מדי להוסיף למשקיע, שגם כך מסובך עם עשרות משתנים גלובליים.

וכאילו לא די בכך, נתוני האינפלציה שפורסמו ביום רביעי בארה”ב אכזבו משקיעים רבים בעולם. הציפיות היו לעליה של 0.3%, עם תקוות לפחות. בפועל העלייה הייתה של 0.4% ואינפלציה שנתית של 3.5%. ציפיות הפד מהאינפלציה הן ל-2% – מה שנתפס על ידי פרשנים מוערכים בארה”ב כלא ריאליות.

השוק שם עובר שינוי מבני בעקבות דור הבייבי בומר – ילידי 46′ עד 64′ – שבין היתר מכתיבים את הצריכה עם פרישתם. יחד עם נתוני התעסוקה החזקים בארה”ב לפד לא נותרו סיבות טובות להוריד את הריבית.

התקווה להתמתנות האינפלציה, בשל הריבית הגבוהה מאוד בארה”ב, ברמה של 5%-5.25%, הביאה משקיעים להמר על הורדת הריבית, מה שהביא עסקה בנגזרים על המדד להפסד על הנייר של 50 מיליון דולר. ההפסד הזה כנראה יהפוך להיות עובדה עם פרסום החלטת הריבית הבאה שם בחודש הבא.

הפדרל ריזרב (הפד) | צילום: שאטרסטוק

ובינתיים השבוע תתפרסם החלטת הריבית של הבנק המרכזי באירופה, שלפי הסימנים כעת עשוי לאותת על הורדת ריבית שתקדים את ההורדה הראשונה בארה”ב. נכון לעכשיו הדולר נחלש מול האירו בשל הציפיות הללו.

השבוע הבא ימשיך להיות מושפע בראש ובראשונה מהערכת הסיכונים הביטחוניים בישראל, אך גם מהחלטת הריבית באירופה ומפרסום דו”ח הפד המפרט את השיקולים להחלטתו האחרונה שלא להוריד את הריבית. המשקיעים יצטרכו להמשיך לחכות לימי השגרה הנכספים, בהם ביצועי החברות מכתיבים את השוק יותר משכנינו העריצים והמרצחים.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה