חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תנאי עבודה מחפירים ביותר: למה העובדים ביפן לא יכולים להתפטר?

תנאי עבודה גרועים בכל המגזרים כוללים שעות עבודה מרובות שפוגעות בבריאות העובדים וחוסר יכולת להגיש מכתבי התפטרות כיוון שהבוסים קורעים מכתבים אלה ולא מקבלים את ההתפטרות • התופעה נעוצה בתרבות העבודה הנוקשה של יפן ולאחרונה התפתחה תעשייה שלימה של חברות המסייעות לעובדים בהתפטרות וגובות מחירים גבוהים על השירות

טוקיו, יפן | צילום: שאטרסטוק

תרבות העבודה של יפן מסכנת את העובדים: עובדי הייטק לצד העובדים בכל המגזרים במשק ביפן מתלוננים על תנאי עבודה קשים ומחפירים כאשר אין להם שום יכולת להתפטר ולהשתחרר מכבלי המסגרת הנוקשה של העבודה בשעות מרובות. בכתבה שהתפרסמה ב-CNN העידו מספר עובדים על שעות עבודה מרובות במיוחד כאשר 12 שעות ביום נחשב כיום עבודה מקוצר.

חברות הטלקום של יפן דורשות קריטריונים מחמירים ביותר עד כדי כך שיש עובדים שמדווחים על בעיות בריאות ורגליים רועדות. הקושי הגדול נעוץ בתרבות העבודה היפנית שמכבידה על העובדים ומונעת מהם לעזוב מקומות עבודה, לבקש חופשים או אפילו להגיש מכתבי התפטרות מכיוון שזה מצטייר כחוסר כבוד לכלכלה היפנית, הכלכלה הרביעית בגודלה בעולם. ביפן נהוג להישאר עם מעסיק אחד במשך עשרות שנים אם לא לכל החיים, כך במקרים קיצוניים בוסים נרגנים שנתקלים במכתבי התפטרות נוטים לקרוע אותם ויוצאים במסע הטרדה ומכבש לחצים על העובדים המתפטרים כדי שיישארו.

היפנים שמכירים היטב את תרבות העבודה המקובלת במדינתם נוטים להישאר גם במקומות עבודה שהם לא אוהבים וגם כשהם חשים שהבוסים ממש מתעמרים בהם או מתעלמים מהם. לרוב, הם גם מנסים למנוע את הלחצים שיאלצו להתמודד עימם אם ינסו להתפטר ונמנעים מראש מההתפטרות. המצב כל כך חמור ביפן כך שהוקמה סוכנות מיוחדת המסייעת לעובדים להגיש התפטרות במקרים קשים המחייבים התפטרות. העלות של ייעוץ מעין זה הוא גבוה מאוד, במחיר של ארוחת ערב מפוארת עובדים יפנים שוכרים את שירותי אותן חברות שיסייעו להם בהתפטרות.

מדובר בתעשייה שלימה שהתפתחה ביפן – סיוע בהתפטרות, התעשייה הזו הלכה וגדלה מאז ימי הקורונה. באופן רשמי, אין מספר ידוע של מספר סוכניות כאלה שפעילות ביפן ומסייעות לעובדים, אך על פי המנהלים של אותן חברות יש עלייה בביקוש. סוכנות אחת בשם “מומורי” העידה כי בשנה האחרונה קיבלה כ-11 אלף פניות מלקוחות. הסוכנות “מומורי” שפירושה ביפנית “אני לא יכול לעשות את זה יותר”, גובה כ-22 אלף ין שהם כ-150 דולר עבור שירות הסיוע למתפטרים, הכולל סיוע לעובד איך לנהל משא ומתן על ההתפטרות  והמלצות לעורכי דין במידה ויתעוררו מחלוקות משפטיות.

בין הניסיונות להפעיל לחץ על העובדים מכל המגזרים במשק היפני שלא להתפטר, הבוסים יכולים להגיע לדירתם של העובדים ולצלצל על דלת ביתם שוב ושוב. עובד אחר העיד על גרירה למקדש על ידי הבוס שלו.  פרופסור למשאבי אנוש הירושי אונו, מבית הספר לעסקים של אוניברסיטת Hitotsubashi בטוקיו, אמר שהמצב הפך כל כך קריטי שהממשלה החלה לפרסם רשימה של מעסיקים לא מוסריים כדי לפגוע ביכולתם לגייס עובדים, ולהזהיר את מחפשי העבודה מפני הסכנות.  מדובר במעסיקים בחברות שמוגדרות חברות שחורות ובהן התנאים הגרועים ביותר ביפן, יותר מ-370 חברות נמצאו ברשימה השחורה של לשכות העבודה ברחבי יפן.

 

 

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן