חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ככה יוצאים ממשבר: יוון תבנה את העיר החכמה הכי גדולה באירופה

העיר החדשה אליניקון תקום על שדה התעופה הישן של אתונה בקו החוף הדרומי של העיר • היא תתרום 2.5% לתמ"ג של יוון והכנסות של 10 מיליארד אירו ממיסים • צפויות לקום 10 אלף וילות ודירות לצד גורד השחקים הראשון של יוון וסביבו משרדים, חנויות, פארקים בסמוך לחוף הים

אזור שדה הצעופה הישן, פרויקט אליניקון בריביירה הדרומית באתונה, יוון | צילום: שאטרסטוק

הולכת ותופסת תאוצה התוכנית המיוחלת להפיכת שדה התעופה של אתונה לעיר החכמה הגדולה באירופה: מדובר בפרויקט ענק על חופי יוון בשטח שדה התעופה הישן של עיר הבירה בקו החוף הדרומי. העיר העתידית תכלול שטחים פתוחים, מקורות אנרגיה ברי קיימא, שפע של שטחים ירוקים, מתחם מגורים גדול, בתי ספר, חנויות, משרדים ויאפשר גישה מהירה לחוף של יוון.

העיר צפויה להיקרא אליניקון והיא תמוקם במרחק של 20 דקות מאתונה. העיר תשנה את קו החוף ובעיקר את פניה של המדינה לאחר משבר החוב הגדול שפקד אותה לפני יותר מעשור.

על פי הערכות, העיר החכמה תתרום 2.5 נקודות אחוז לתמ"ג של יוון ותיצור כ-80 אלף מקומות עבודה חדשים. ההכנסות ממיסים צפויות לעמוד על יותר מ-10 מיליארד אירו. לצד זה, פרויקט הענק של העיר החכמה צפוי למשוך מיליון תיירים נוספים בשנה למדינה.

בעיר החכמה צפויות להיבנות דירות על חוף הים של מרינה טאוור, גורד השחקים הראשון של יוון המתוכנן לקום בעיר. עד כה ההכנסות ממכירת הנכסים בפרויקט הסתכמו ב-641 מיליון אירו נכון לחודש מרץ 2024, כאשר רוב הקונים הם אזרחי יוון. בסך הכל העיר צפויה לאכלס עד 20 אלף איש בכ-10 אלף בתי מגורים במהלך 13 השנים הקרובות.

בבנייה: הפרויקט העתידני אליניקון | צילום: שאטרסטוק

פרויקט הענק של העיר החכמה הנבנית על הריסות שדה התעופה לשעבר של אתונה עבר לא מעט מכשולים וקשיים. הקרקע נרכשה בשנת 2014 כאשר בדרך יוון עברה הליך של פשיטת רגל והסבירות ליציאה לפועל של הפרויקט הלכה ופחתה. משבר החוב של יוון תפס את סקטור הנדל"ן במדינה בנקודת שפל של עשר שנים כאשר התחלות הבנייה כמעט נעצרו וחברות הבנייה נגעו בשפל.

מאז יוון זכתה להתאושש, אך ענף הבנייה עדיין מתמודד עם בעיות ידועות של מחסור בכוח אדם. בניית העיר החכמה, שצפויה להתחיל כבר בשנה הבאה, דורשת כ-7,000 עובדים, כך על פי הערכות. כרגע מועסקים רק כאלפיים עובדים, בדומה לישראל החברה היזמית של פרויקט הענק נמצאת במגעים עם קבלנים ממדינות שונות בעולם במטרה לייבא פועלי בניין ליוון.

אתונה, יוון | צילום: שאטרסטוק

המעבר מנקודת השפל של עידן המשבר עד למצב של בניית העיר הוא בשורה של ממש המלמדת על התאוששותה של יוון. עד סוף הקיץ יהיה ניתן לראות שבעה בנייני דירות חדשים לצד גורד השחקים שבנייתו כבר החלה. עד סוף השנה מספר הבניינים על חוף הים יגדל ל-15 ועד סוף 2025 צפויים לקום כבר מרכז הספורט של העיר הכולל מגרשי כדורגל, מגרשי טניס ובריכות שחייה. עד חג המולד 2026 צפויים הבניינים בעיר הגדולה להתאכלס.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה