חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תקנו בית איטלקי באירו אחד? כל מה שצריך לדעת על עסקת הנדל"ן

עשרות עיירות ציוריות איטלקיות מציעות בתים למכירה במחיר מגוחך של אירו אחד בלבד, העסקאות מציפות את האתרים באינטרנט וההתעניינות ברחבי העולם גדולה, אך רכישת הנכס עלולה להסתכם בסכום הרחוק מאוד מהאירו הבודד כשהבתים רעועים מידי ודורשים בנייה של כל הבית מחדש • כמה יעלה השיפוץ, לאילו תנאים מתחייב הרוכש והאם זה משתלם? הצצה לתכנית האיטלקית

ונציה, איטליה | צילום: שאטרסטוק

ההצעה החריגה של איטליה למכור בתים באירו אחד בודד, תופסת תאוצה ומידת ההתעניינות בעולם היא גבוהה אך בפועל זה לא ממש עובד. בעוד שבעולם המערבי רוכשי הדירות הפוטנציאליים יכולים רק לדמיין דירה משלהם בשל המחירים המופרזים, שלל אתרי אינטרנט איטלקיים מציעים דירה באירו אחד או בשני אירו לכל היותר, מה שנראה במבט ראשון כבדיחה.

הבדיחה הזאת היא כבר עניין של שגרה כאשר עיירות קטנות באיטליה עלו שוב ושוב לכותרות עם הבתים הריקים המוצעים למכירה בסכום מגוחך. מדובר בווילות בעיירות הכפריות והיפות של איטליה שהפכו לנטושות בשל נדידת הצעירים לערים הגדולות. הכפרים האלה נותרו עם אוכלוסיות קטנות ומזדקנות וקשישים איטלקים שלא מצאו למי להוריש את הבתים הללו החליטו להעביר אותם לרשויות המקומיות ואלה מחפשות פתרונות יצירתיים להיפטר מאותם הנכסים ועל הדרך לשפץ אותם.

איטלקים שצריכים לשלם מס עבור הזכות להחזיק בבית נוסף מעדיפים לוותר על הנכסים הללו כשאין להם שום כוונה מימלא לעשות בהם שימוש. מבחינת האיטלקים שירשו את הבתים האלה, מכירת הבתים כמעט בחינם עשויה להיות משתלמת יותר מהחזקתם. זה מסביר את פופולאריות התופעה, 25 עיירות איטלקיות מציעות לרוכשים פוטנציאליים הצעת נדל"ן נדירה – בית במחיר סמלי של אירו אחד.

איטליה | צילום: שאטרסטוק

הרעיון הטמון בהצעה זו הוא לעודד רכישת בתים כשעלות השיפוץ שלהם מוטלת על הרוכש. מבחינת הרשויות המקומיות,יש ערך גבוה יותר במכירת הבתים בסכום אפסי לצורך שיפוצם ואכלוסם בשנים הקרובות, הרבה יותר מהמכירה של אותם הבתים במחיר מלא.

המטרה היא להחיות את המרכזים הקטנים והנטושים ולשמור על צביונה ההיסטורי והתרבותי של העיירה האיטלקית. לצד זה, הרשויות המקומיות בונות גם על תמריצים כלכליים נלווים, עידוד רכישת תוצרת מקומית מבעלי עסקים בסביבה הקרובה לבתים, הזרמת כספים לאטרקציות מקומיות ועידוד התיירות על ידי הסבה לבתי עסק כמו בתי מלון בוטיק או צימרים.

למרות הרעיון החביב של מכירת בתים במחיר אפסי, מה שעשוי להזרים רוכשים פוטנציאליים לאותן עיירות, התוכנית נתקלת בקשיים רבים. הבתים המשתתפים בתוכנית הם רעועים ודורשים שיפוץ מבני נרחב ומשמעותי. זה רחוק מלהיות בית מוכן, למעשה רוכשים רק את השטח ואת הבית צריך לבנות מחדש.

עלות השיפוץ של נכס כזה נעה בין 20 אלף אירו ל-50 אלף אירו תלוי בגודל הנכס, אומנם מדובר במחירי שיפוץ נמוכים ביחס למדינות אחרות, אך בבתים יוקרתיים יותר מדובר בשיפוץ בעלות הרבה יותר גבוהה שיכולה להגיע ל-1.5 מיליון אירו. כך מתומחר שיפוצו של מנזר לשעבר מחוץ לעיר בולוניה.

שיפוץ בתים באיטליה | צילום: שאטרסטוק

איטליה מספקת פטור ממס למי שירכוש את הבתים הללו אבל יש לקחת בחשבון שמעבר לעלות השיפוץ, יש עלויות נוספות:
עלות רכישת בית בחו"ל עשויה להסתכם ב-3,000 אירו ובנוסף, חלק מהרשויות המקומיות מבקשות גם עמלת ערבות שנעה בין אלף אירו ל-10 אלף אירו, מדובר בעמלה שנועדה להבטיח את מחויבותו של הרוכש לשפץ את הנכס. השיפוץ הוא תנאי חיוני הנדרש להשלמת העסקה, הרוכש צריך להגיש תכנית שיפוץ מפורטת תוך חודשיים עד שנה מרגע הרכישה ולהתחיל בעבודת השיפוץ לא יאוחר משנה אחת בלבד מרגע הרכישה, פרויקט השיפוץ צריך להסתיים תוך שלוש שנים.

הבתים הטובים באמת אינם מוצעים באירו אחד בודד, ישנם נכסים שזכו לביקוש והוגשו מספר הצעות מחיר עליהם, חלק מהבתים היותר פופולאריים נמכרו ב-5,000 אירו או אפילו ב-20 אלף אירו. רוב הערים מגדירות מראש האם הרוכש נדרש לגור בבית או לא. ישנן ערים שמציבות את המגורים כתנאי וחלק אחר מאפשר לעשות שימוש בבית כבית נופש או כעסק קטן כמו צימר.

דירות באיטליה | צילום: שאטרסטוק

הביקוש כרגע לבתים אלה הוא בעיקר ממדינות השייכות לאיחוד האירופי וגם מצד אזרחים אמריקנים ממוצא איטלקי. מי שגר מחוץ לאיחוד האירופי יכול לקנות נכסים באטליה בסטטוס של "לא תושבים", מה שאומר תשלום גבוה יותר של מיסים ביחס למקומיים. לצד זה, רוכשי הבתים יוכלו לבלות בבית האיטלקי שלהם רק עד 180 ימים בשנה. כדי לגור בבית באופן קבוע, יש צורך בהגשת בקשה לתושבות איטלקית הכרוכה בהוכחה שיש למתגורר יכולת להתפרנס ולממן את עצמו ללא עבודה באיטליה.

למרות שהמחיר המצחיק מאפשר רכישה כבר באינטרנט, עדיין ההמלצות הן להגיע פיזית למקום, להיות נוכח שם ולראות את הנכס, לבדוק את יסודות הבית ומצב הקירות. תושבים מכל העולם שמתעניינים בבתים ומגיעים לראותם, ראו לא פעם חורבות של בית ישן וקירות במצב רעוע מידי, הרבה פעמים מגיעים למסקנה שמדובר בהשקעה רעה שכרוכה בהוצאה גבוהה מאוד של בניית בית מחדש.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה