חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

״מורחים אותנו – תושבי הצפון לא יחזרו הביתה בשום מחיר כי אין להם הגנה"

כך אמר משה דוידוביץ, ראש מועצת מטה אשר ויו"ר פורום קו עימות, בדיון בוועדת החוץ והביטחון • מהדיון עולה כי תכנית "מגן הצפון" שאושרה ב-2018 לצורך תקצוב המיגון ב-5 מיליארד שקל, מומשה באופן חלקי מאוד • בטווחים הרחוקים מהגבול המיגון לא הושלם כלל

יו"ר ועדת החוץ והביטחון היום, ח"כ יולי אדלשטיין | קרדיט צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

ועדת החוץ והביטחון דנה היום (ד') במימוש התוכנית למיגון הצפון. מהנתונים שהוצגו בפני הוועדה עולה כי מוכנות העורף למצבי חירום היא לקויה מאוד ומתוך תקציב של 5 מיליארד שקל שאושר למיגון הצפון בין השנים 2019 עד 2030, רק 18% מהתקציב מומש.

מתוך 3,269 יחידות הנדרשות למיגון בטווח של 0-1 ק"מ בגבול הצפון, הושלם המיגון של 321 יחידות בלבד, מה שמהווה מימוש של 9.8% בלבד מהתקציב. בקו שבין 1-4 ק"מ והלאה לא תוקצבו בכלל ממ"דים בדירות.

יו"ר הוועדה ח"כ יולי אדלשטיין אמר כי "כמו שאנחנו כאן בוועדה שומעים מגורמי הביטחון על הצורך בטייסות, טילים וכל מיני דברים אחרים שהם הכרחיים, כך היינו צריכים לשמוע באותה נחרצות ממשרד הביטחון את צורך במיגון ושאין דבר כזה שמציגים לנו תכניות תקיפה בלי שמציגים גם תכניות הגנה. זו לא פעם ראשונה בחיים הפרלמנטריים אנחנו נתקלים בהחלטה מאוד יפה אבל שאין לה מקור תקציבי".

חיילי מילואים בצפון, אילוסטרציה | צילום: מיכאל גלעדי/פלאש 90

בדיון היום השתתף משה דוידוביץ, ראש מועצת מטה אשר ויו"ר פורום קו עימות, שהביע את הביקורת הקשה על היעדר המיגון בצפון ועל כך שההחלטה שהתקבלה ב-2018 לא בוצעה הלכה למעשה, ״זה אך ורק מסיבות של מריחות ובגלל זה משלמים היום מיליארד שקל על הפינוי שלנו. אני מבקש שיפסיקו לערבב אתכם, עכשיו כשאתם בדיון כל האזור מופגז. התושבים שלנו לא יחזרו הביתה בשום מחיר, אין להם הגנה. מי יחזור אם אין לו ממ"ד בבית? אל תהפכו אותנו לשחקנים בתיאטרון האבסורד של החיים. אנחנו נמקים, תנו לנו את מה שמגיע לנו״.

מוטי בן דוד, ראש מועצת מעלות תרשיחא השתתף בזום מלשכתו ואמר: "הכל פה בלשכה רעד לפני כמה דקות, עכשיו מהחלון אנחנו רואים את ההפגזות. אתם מדברים על 0-4 ק"מ, איך יכול להיות שאנחנו לא בתכנית? ולא רק אנחנו, כל היישובים ב- 9 ק"מ. כשרוצים אנחנו נחשבים אזור עימות וכשלא רוצים אנחנו לא נחשבים".

רקטות פוגעות במושב אביבים בצפון הארץ | צילום: אייל מרגולין/פלאש 90

גבי נעמן ראש מועצת שלומי יצא בקריאה שלא להפלות את הצפון ביחס לדרום, "עוד ב-2018 השר כחלון תקצב סכום לא מבוטל למיגון הצפון, נתנו לנו הבטחות מכאן עד הודעה חדשה. בפועל בנו 40 ממדים מתוך כ1000 ממ"דים שצריכים בק"מ הראשון. אני חושב שזו טעות חמורה שהתושבים ישתתפו במימון. תושבי הצפון ביישובי קו העימות זכאים למימון בדיוק כמו בדרום".

אל"מ יניב וולפר, רמ"ח מיגון בפיקוד העורף: "אחד המאמצים העיקריים שנשא את הפרי במלחמה הנוכחית זה הסיפור של ההיתרים. רק עם תחילת חרבות ברזל קיבלנו פטור מהיתר אחרי שניסינו להוביל את זה במשך תקופה ארוכה. הטענה שמופנית אלינו היא שהביצועים נמוכים אבל זו טענה בעייתית בהתחשב בזה שזה תהליך ארוך ומורכב. צריך גם להבין שאתה לא יכול לצאת למכרז לפני שיש לך את הכסף. האוצר רוצה שתהיה תכנית דיפרנציאלית עם השתתפות עצמית של התושבים״.

ועדת חוץ וביטחון, אל"מ יניב וולפר, רמ"ח מיגון בפיקוד העורף | קרדיט צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

נציג משרד האוצר אריאל הבר: "סוכם שתעשה עבודת מטה, ההשתתפות היא רכיב שנמצא שם והמטרה שלה היא להוביל לבניית כמה שיותר ממ"דים. יש שינויים בתכנית, יוקצו עוד 2 מיליארד שקל לטובת הנושא", אמר.

יו"ר הוועדה, ח"כ יולי אדלשטיין סיכם את הדיון עם הדרישה להצגת תכניות ברורות בפגישה הבאה, "אין ספק שבזבזנו כמה שנים. מדינת ישראל צריכה לחשוב הגנה לצד התקפה. כדי שנוכל להתמודד בצורה מלאה ועוצמתית בשדה הקרב, אנחנו צריכים לדעת שהעורף ומשפחות כולנו – בטוחות ככל האפשר. בתקופה הקרובה הדרג המדיני שיגיע לוועדה יצטרך לספק תשובות לגבי תכניות המיגון. אם נראה שיש בירוקרטיה שעוצרת – נפעל להסרת החסמים".

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה