חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

בדקנו: במקרה של פגיעה ישירה תקבלו על הרכוש בבית פיצוי חלקי בלבד – מה ניתן לעשות?

בדיקת ערוץ הכלכלה: תושבים שביתם נפגע באופן ישיר יקבלו פיצוי ממס רכוש על המבנה שנהרס אך בכל הקשור לתכולת הבית עצמו – כאן הפיצוי הוא חלקי בלבד עד תקרות מוגדרות בחוק וייתכן כי הן רחוקות מלתת פיצוי מלא על כל הרכוש בבית • כמה פיצוי בכל זאת תקבלו מהמדינה על החפצים בבית ואיך ניתן להבטיח הרחבה של הכיסוי הביטוחי על כל התכולה? • הנה כל מה שמומלץ לעשות

זירת נפילת רקטה בקריית שמונה, מלחמת חרבות ברזל | צילום: מד"א

על רקע ההסלמה בצפון כאשר בניינים רבים סופגים פגיעה ישירה עולה שאלת הפיצויים שיקבלו בעלי הדירות ממס רכוש. באשר למבנה עצמו המדינה מזכה בפיצוי מלא במקרים של בית שספג פגיעה ישירה מפעולות מלחמה או איבה, השאלה היחידה שנותרת פתוחה היא לגבי תכולת הבית. בבדיקת ערוץ הכלכלה מול רשות המיסים עולה כי בהתאם לחוק מס רכוש, קרן הפיצויים מכסה נזקים לתכולת הבית שנגרמו כתוצאה מפעולות המלחמה עד לתקרות מוגבלות הקבועות בתקנות.

בהתאם לכך, במקרה של פגיעה ישירה בבית ייתכן כי הרכוש בבית ייהרס בהיקף גבוה מהיכולת של מס רכוש לפצות. כדי לבטח את תכולת הבית באופן מלא ולא להסתפק רק בערך המוגבל הנקוב בתקנות, יש צורך בהרחבת הביטוח על התכולה, באמצעות תשלום פרמיה שנתית בשיעור של 0.3% מהשווי הנוסף של החפצים, כך נמסר מרשות המיסים. ההרחבה הביטוחית הזאת אינה יכולה לעלות על סכום של 998,425 שקל.

30 אלף שקל פיצוי על מכשירי חשמל

על פי החוק קרן הפיצויים מכסה על נזקים לתכולת הבית באופן מוגבל וחלקי, לפי מפתח של מספר הנפשות בבית. כך אם הבית ספג פגיעה ישירה ונפגעו הרהיטים בבית שבו חי זוג נשוי, הפיצוי שיוכלו לקבל יהיה עד כ-25 אלף בלבד, ילד בבית עד גיל 18, יוסיף לפיצוי על פגיעה ברהיטים עד 5,000 שקל. בבית שבו גר יחיד, פיצוי על רהיטים יהיה עד גובה של כ-14 אלף שקל.

אם נגרמו נזקים למכשירי החשמל בבית, זוג נשוי יוכל לקבל פיצויים מהמדינה עד תקרה של 31 אלף שקל כאשר ילד יוסיף עוד 500 שקל לפיצוי. יחיד יקבל פיצוי על נזקים למכשירי חשמל עד תקרה של 25.6 אלף שקל. על בגדים שנהרסו בפגיעה ישירה על בית, זוג נשוי בבית יקבל פיצוי של עד 5,000 שקל ויחיד בבית יקבל עד תקרה של 2,600 שקל.

הפיצוי שהמדינה תיתן על תכולה במקרה של נזקים כבדים לבתים לא כולל חפצי אומנות, תכשיטים, עתיקות ומזומנים. כאמור, תושב שחושש לפגיעה ישירה בביתו בשל תכולת הבית הכוללת חפצים יקרי ערך ולא מסתפק בתקרות הפיצוי הקבועות בחוק, יכול להרחיב את הביטוח על התכולה ולרכוש את ההרחבה ממס רכוש.

חשוב לדעת כי חברות הביטוח בשוק אינן מכסות על נזקי מלחמה במסגרת ביטוחי הדירות שהן מציעות למבוטחים, לכן הרחבת הפרמיה היא רק מול רשות המיסים. עם זאת, ליאור רוזנפלד נשיא לשכת סוכני הביטוח בישראל לשעבר, מסביר כי מומלץ להיעזר בדו”ח הסוקר שביצע סקר בדירתכם עבור ביטוח הדירה בחברת הביטוח בעת התביעה שמגישים תובעים למס רכוש. “שמאי מס רכוש בהחלט מתחשבים בסקר שמסייע גם להם להעריך נכונה את הנזק”.

עוד מוסיף רוזנפלד כי הרחבת הכיסוי הביטוחי על התכולה מול רשות המיסים היא בהחלט מומלצת, “מדובר בתמורת פרמיה נוספת של 0.3% מההפרש בין גובה התכולה האמיתי לתקרת הפיצוי של מס רכוש, מה שיגדיל את סכום הפיצוי לסכום הראלי במקרה שהבית ניזוק מרקטות ומטילים”.

 

 

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן