קרן המטבע: החוב העולמי צפוי להגיע ל-100 טריליון דולר עד סוף השנה

הדו”ח האחרון של קרן המטבע הבינלאומית מזהיר כי החוב הציבורי הגלובלי צפוי להגיע ליותר מ-100 טריליון דולר עד סוף שנת 2024, ולהוות 100% מהתמ”ג העולמי עד סוף העשור • הקרן ממליצה על העלאת מסים וצמצום הוצאות לא יעילות כדי להימנע ממשברים כלכליים רחבי היקף ומזהירה כי עיכוב ברפורמות יוביל להחמרת המצב הכלכלי העולמי

החוב העולמי מזנק | צילום: שאטרסטוק

החוב הציבורי העולמי צפוי להגיע ליותר מ-100 טריליון דולר עד סוף השנה, כך לפי ניתוח חדש שפירסמה בשבוע שעבר קרן המטבע הבינלאומית (IMF).

קרן המטבע הבינלאומית (IMF) מזהירה בדו”ח האחרון שלה כי החוב הולך להוות איום על הכלכלה הגלובלית. הדו”ח מדגיש את החשיבות של רפורמות כלכליות נוקשות במטרה להחזיר את החוב למסלול בר קיימא ולהפחית את הסיכוי למשבר כלכלי רחב היקף.

לפי קרן המטבע, החוב הציבורי הגלובלי יגיע השנה ל-93% מהתמ”ג העולמי וצפוי לעלות ל-100% עד סוף העשור. הצמיחה בחוב מונעת בעיקר מהוצאות מדינות בתקופת הקורונה ומהתמודדות עם עליות מחירי האנרגיה שנגרמו בעקבות המלחמה בין רוסיה לאוקראינה שהחלה ב-2022.

“המשך הצטברות חוב מעלה את הסיכון למצוקת חובות ואף למשברים פיננסיים רחבי היקף,” נכתב בדו”ח. הקרן הדגישה כי המדיניות הפיסקלית של מדינות מפתח כמו ארצות הברית עלולה להשפיע גם על מדינות אחרות, במיוחד אלו הנאבקות לצמצם את החוב שלהן.

שירותי מס מקוונים, אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

הקרן ממליצה למדינות להעלות מסים או לצמצם הוצאות ב-3%-4.5% מהתמ”ג בטווח הבינוני כדי לייצב את רמות החוב. היא גם קוראת למדינות להפחית סובסידיות בלתי יעילות ולמנוע פגיעה בהשקעות פרודוקטיביות.

“אסור לדחות את הרפורמות – ככל שהעיכוב נמשך, כך ההתאמות יהיו קשות יותר, ותגובה שלילית של השווקים עלולה לגרום למשבר כלכלי חריף יותר,” מזהירה קרן המטבע.

קשישים, אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

מעבר לאתגרים הנובעים ממשברים עולמיים, הקרן מצביעה על שינויים מבניים – כמו הזדקנות אוכלוסייה, השקעות במעבר לכלכלה ירוקה והוצאות ביטחוניות מוגברות – כמקור ללחץ נוסף על התקציבים הלאומיים.

בייחוד באירופה, מדינות שנמצאות מחוץ לתקרת הגירעון המותרת על פי כללי התקציב של האיחוד האירופי צריכות להגיש תוכניות להפחתת חוב לנציבות האירופית ולהתאים את מדיניותן בתוך ארבע עד שבע שנים.

“העולם זקוק לרפורמות פיסקליות משמעותיות כדי להתמודד עם האתגרים המורכבים הללו,” מסכמת קרן המטבע. “פעולה מהירה תמנע הידרדרות נוספת במאזנים הציבוריים ותקטין את הסיכוי למשברים כלכליים עמוקים.”

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

דילוג לתוכן