חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

סקר הבורסה לניירות ערך: מחצית מהציבור לא משקיעים כלל

ירידה נרשמה בשיעור המשקיעים האקטיביים, שלא רק באמצעות הקרנות – 38% בלבד • מחצית מהמשקיעים מנהלים השקעות בחו"ל, רק 40% נעזרים בגופי ניהול מקצועיים • הבשורה החיובית: המשקיעים זהירים, אבל אופטימיים

הבורסה לניירות ערך בתל אביב | צילום: רוי אלימה, פלאש 90

מחצית מהציבור משקיע בבורסה, או השקיע בעבר ומחצית לא משקיע באופן אקטיבי כלל. כך עולה מסקר אינטרנטי שערכה הבורסה לניירות ערך, באמצעות חברת “שילוב” בקרב 1,297 נשאלים במדגם ארצי ומייצג של האוכלוסייה היהודית הבוגרת בישראל.

נתון זה מצביע על ירידה מסוימת בהיקף המשקיעים הפעילים שעמד על 38% מכלל הנשאלים, לעומת 42% בסקר קודם מסוף 2022. מהמחקר עולה כי צעירים מתחת לגיל 29 מהווים 27% מכלל המשקיעים הפעילים כיום, 40% הם בני 30-49 והשאר מבוגרים יותר. 57% הם גברים והשאר נשים.

מניתוח המגמות ניתן לציין כי המשקיע הישראלי פועל כיום בסגנון יותר “הישרדותי” – זקוק ליותר ביטחון ומידע, מביע זהירות ויתר חשיבות לבחינת רמת הסיכון והוא בעל צורך מוגבר ב”עוגנים” המייצרים ודאות כמו אמון בהנהלת החברה בה משקיעים, משפחה וחברים ממליצים וגורמים חיצוניים בעלי יותר משקל בהחלטות. למשקיע העצמאי של 2024 יש פחות הון זמין להשקעה ופניות נמוכה יותר לעסוק בהשקעות בכלל.

מנהלים השקעות באופן עצמאי

רוב המשקיעים בעלי תיקי השקעות בהווה ובעבר מעידים כי הם מנהלים את התיק באופן עצמאי – 58% בניהול עצמי בלבד ועוד 13% גם בניהול עצמי וגם באופן מנוהל. מבין 44% שיש להם תיק מנוהל, או גם תיק מנוהל, יותר ממחציתם עושים זאת באמצעות בתי השקעות וכ- 43% באמצעות מוסד פיננסי אחר. קרוב ל- 40% מהמשקיעים באמצעות תיק מנוהל הם משקיעים חדשים שהתחילו להשקיע בשנתיים האחרונות. חלק גדול מהמחקר התמקד במשקיעים המקבלים החלטות באופן עצמאי ומנהלים את תיקם, בבחינת המאפיינים והמגמות.

ניהול תיק השקעות, אילוטסרציה | צילום: שאטרסטוק

פלטפורמת ההשקעה של הבנק היא האמצעי המועדף על 41% מאלו שמנהלים את התיק באופן עצמאי, ולאחר מכן בית השקעות (30%), פלטפורמה של בית השקעות ויועץ בבנק (24% לכל אמצעי). פלטפורמות מקומיות וזרות למסחר בקריפטו מגיעות לנתח של 6%. המשיבים השיבו יותר מתשובה אחת בשאלה זו.

ישראלים, אבל גלובליים ודיגיטלים

מניות ישראליות הן מוצר ההשקעה הפופולרי ביותר בשוק ההון – 46% מהמשקיעים הפעילים בניהול עצמי ציינו שהם משקיעים במוצר זה. מניות בחו”ל נמצאות בתיקים של 42% מהמשקיעים העצמיים. מחוץ לשוק ההון, מוצרי ההשקעה השכיחים ביותר הם פיקדונות בנקאיים (46% מהמשקיעים) ומט”ח (27% מהמשקיעים). מוצרים בולטים נוספים בתיקי ההשקעות הישראלים הם אג”ח וקרנות נאמנות, בכל אחד מהם מחזיקים כשליש מהמשקיעים העצמיים.

מחצית מהמשקיעים מעידים שהם משקיעים גם בישראל וגם בחו”ל (50%) ואילו 42% בוחרים בהשקעות מקומיות בלבד. 8% מעידים שכל השקעותיהם בחו”ל, בדומה לנתוני הסקר של 2023 (7%). והנתון המדהים: 9% העידו שהם משקיעים בקריפטו, כמו ביטקוין.

הייטק, בנקים ונדל”ן

38% מהמשקיעים בניהול עצמי מושקעים בהייטק, אחריהם הסקטורים המובילים הם בנקים (30%), נדל”ן ובנייה (22%), תעשייה (19%) ושירותים פיננסיים (19%). מעניין לציין כי רבע מהמשקיעים לא ידעו או לא זכרו באילו סקטורים הם מושקעים.

כשליש מהתיקים המנוהל בניהול עצמי הוא בעל שווי של פחות מ- 50 אלף שקלים. קרוב לרבע מנהלים השקעות של יותר מחצי מיליון שקל. אי הוודאות בשוק ניכר בשאלה זו עם כחמישית מהמשקיעים שאינם יודעים להעריך מהו החלק של תיק ההשקעות מסך ההשקעות שלהם, לעומת כ- 10% בלבד שהתקשו לבצע הערכה כזו בשנה שעברה.

השקעה בתחום הנדל”ן, חתימת חוזה | צילום: שאטרסטוק

המשקיעים שואבים ביטחון ממשפחה או חברים; 38% ממי שאינם משקיעים ציינו זאת כגורמים ומניעים לכניסה לשוק ההון. הגורם השני המשפיע הוא תוספת הכנסה, אך כצפוי מהשנה האחרונה ישנה ירידה של כ- 10% בשיעור המשקיעים שציינו גורם זה לעומת פברואר 23′. 15% ציינו קבלת סכום כסף חד פעמי כמו מתנה או ירושה ו- 14% הצעה של גורם מקצועי. גורמים בולטים שירדו השנה: הזדמנויות בשוק המניות, זמן שהתפנה והשתתפות בקורס בתחום.

שליש מהמשקיעים מושפעים מעיתונות כלכלית

לשאלה מי משפיע על ההחלטה על תיק ההשקעות אצל משקיעים בניהול עצמי – 35% ציינו משפחה וחברים ו- 33% עיתונות כלכלית ואתרים כלכליים. לאחר מכן יועצים פיננסיים (30%), יועצי השקעות בבנק (30%) ודו”חות כספיים של חברות או מידע מאתר הבורסה (23%).

שני החסמים המרכזיים להשקעה בשוק ההון הם היעדר כסף פנוי – כ- 60% ציינו זאת (משקף עלייה של 13% בקרב משקיעי עבר -ו-17% בקרב אלו שאינם משקיעים כלל, לעומת הסקר הקודם). חסם מהותי נוסף הוא החשש להפסדים של כשליש מהמשיבים, (עלייה של 11% ו-19%). גם חוסר זמן נמצא בעלייה לעומת הסקר הקודם. כמחצית מאלו שאינם משקיעים כלל מציינים חוסר הבנה כחסם.

בינה מלאכותית ואופטימיות

השנה נשאלו המשקיעים על השימוש בתוכנות ואפליקציות של בינה מלאכותית לצרכי קבלת החלטות בשוק ההון. על אף שרוב מכריע (70%) העיד כי אינו עושה שימוש, 3 מתוך 10 נשאלים העידו כי הם עושים שימוש כלשהו ב- AI, רובם באופן מזדמן. 44% ממשקיעי העבר חושבים, או בטוחים, שיעשו שימוש בכלים אלו לעומת 37% שחושבים שלא, או בטוחים שלא.

40% מהמשקיעים הפעילים הביעו אופטימיות בעניין הרחבת תיק ההשקעות שלהם השנה. רק 6% מהם סבורים שיקטינו את התיק בשנה הקרובה. בקרב מי שאינו משקיע כיום, 41% מתוך משקיעי העבר סבורים שישקיעו השנה ו- 21% מאלו שלא השקיעו כלל.

בינה מלאכותית | צילום: שאטרסטוק

47% מקרב המשקיעים הפעילים ענו שהיו משקיעים בשוק ההון (עלייה של 8% מנתוני המחקר הקודם) וכן רבע ממשקיעי העבר. פיקדון והקטנת הלוואות ומשכנתאות הן האופציות המועדפות על אלו שאינם משקיעים כלל. נציין כי הנכונות להשקעה בנדל”ן פחתה משמעותית – רק 15% ממשקיעים פעילים היו בוחרים באפשרות זו, ירידה של 6% לעומת המחקר הקודם.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן