חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

האם שמרנים וקפיטליסטים חיים יותר? הנה התשובה הלא מדעית

לקראת חג החירות: פרויקט בארבעה חלקים על מצב החירות בעולם, על הקשר בין חירות לאריכות ימים, ליצירה ולביטחון וגם – עד כמה המלחמות בעולם מאיימות על הכלכלה // חלק ראשון בסדרה

הביטוי "כן לקפיטליזם, לא לסוציאליזם" | צילום: שאטרסטוק

החופש לחיות. באחת ההרצאות המשעשעות ששמעתי מפרופ’ איטלקי לכלכלה הוא סקר את משנתם של הוגים, בעיקר כלכלנים, מהמאה ה-18 ואילך ובדרך אגב ציין את גיל פטירתם.

הוא הראה ששמרנים, קפיטליסטים, חיים יותר: קארל מרקס נפטר בגיל 65 ואילו אדם סמית’ שחי כחצי מאה לפניו נפטר בגיל 67. ג’ון מיינרד קיינס, שנולד ב-1887 נפטר בגיל 63 ומילטון פרידמן נפטר בגיל 94.

הוא אפילו הראה ממוצע של עשרה סוציאליסטים וקומוניסטים מול עשרה קפיטליסטים שחיו הרבה יותר. זהו כמובן קוריוז לא מדעי, שאחת הבעיות שבו היא שקיינס לא באמת סוציאליסט ובכלל מדובר במדגם שלא בטוח מייצג.

אז לא ברור אם אנשי חופש חיים יותר, אבל די ברור שבמדינות חופשיות חיים יותר. תוחלת החיים בישראל עומדת על 83.4 שנים, מקום 20 בעולם. אף אחת משכנותינו לא מתקרבת לתוחלת החיים הזו.

תוחלת חיים גבוהה יותר במדינות חופשיות | צילום: שאטרסטוק

טורקיה, שאינה שכנה, מסתפקת במקום ה-69 בעולם ושכנתה, אם הטרור העולמי – איראן מדורגת במקום ה-92 בעולם. לבנון במקום ה-105, ירדן במקום ה-122, מצרים במקום ה-168. אבל גם מדינות רחוקות ולא חופשיות, כמו סין, לא מצטיינות בשמירה על חיי נתיניהן, המדורגת במקום ה-68 בתוחלת החיים בעולם.

בתוחלת החיים מובילות מונקו, הונג-קונג, מקאו, יפן, ליכטנשטין, שוויץ וסינגפור. גם בהמשך הרשימה לא תמצאו דיקטטורות, כי הן מתעמרות באזרחיהן, לא פעם הורגות אותם, לא מאפשרות להם תנאי חיים הולמים ומערכת בריאות מתקדמת.

בחלקים הבאים: מה מעודד יותר יצירה – משטר שכופה תעסוקה לכולם, או החופש לבחור? כיצד מארקס זיהה נכון את נקודות התורפה של מהפכת החירות האמריקנית ואיפה הוא בכל זאת טעה. ובגדול. מי בעולם מוציאה הכי הרבה כסף על ביטחון? מה היחס בין הוצאת הביטחון של ישראל להוצאה של איראן ואיך כל זה קשור לחירות? וגם – למה המשקיעים לא מתרגשים ממלחמות? מתברר שיש איומים גדולים יותר מבחינתם, כמו אינפלציה. ומי המפסידים הגדולים ממנה?

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן