חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

עיכובים במסירת דירה נוסח סין: הרוכשים ממתינים כבר 8 שנים לקבלת המפתחות

כ-1,500 רוכשי דירות סינים בפרויקט דיור בעיר טיאנג'ין ממתינים כבר 8 שנים לדירה החדשה שרכשו ועד היום אין צפי מתי יקבלו את הנכס, מקרה שמשקף את הבעיות העמוקות בשוק הנדל"ן הסיני • נכון לסוף שנת 2023 בסין יש כ-20 מיליון בתים שנמכרו אך בנייתם התעכבה ונעצרה

בנייה בסין | צילום: שאטרסטוק

צרות של רוכשי הדירות הסינים: במתחם הדירות החדש בעיר טיאנג’ין שבסין, רוכשי הדירות בפרויקט הנדל”ן הגדול היו צריכים לקבל את המפתחות כבר ב-2019, אך עד היום לא זכו לקבל את הדירה החדשה שרכשו. חלק מהרוכשים שילמו את מלוא עלות הדירה מראש, תשלומים שבוצעו לפני שמונה שנים.

מדובר ב1,500 רוכשי דירות במתחם הסיני שנותרו תלויים באוויר ללא תשובות מתי יקבלו את הנכס החדש שרכשו, מאמציהם של רוכשי הדירות מוגבלים מאוד וגם הניסיונות שלהם להשיב את כספם או לאסוף מידע על הנכס שרכשו, נתקלו בתגובה לא פשוטה כאשר המשטרה ביקרה בבתיהם. התחושה שלהם שעברו תרמית, כרגע בראש מעייניהם להשיב את כספם הנראה לעת עתה אבוד. חלק מהרוכשים קנו דירות עבור הוריהם שיצאו לפנסיה, במשך שנות ההמתנה הרבות קונה אחד העיד שכבר איבד את אחד מהוריו שנפטר בזמן שהמתין לדירה.

הצרה הזו של רוכשי הדירות הרבים מגלמת בעיות עמוקות בשוק הנדל”ן הסיני. הקבלנים הסינים צברו חובות גדולים בעת הפריחה בשוק הנדל”ן בעשורים האחרונים, זה גרם להם להרחיב הוצאות, המינוף היה גבוה הם התחייבו לפרויקטים גדולים ובאיזשהו שלב החובות תפחו והביקוש החל לרדת, היצע הדירות היה גדול מהביקוש והם נקלעו לצרות.

חברת הנדל”ן אוורגרנדה הסינית | צילום: שאטרסטוק

לדוגמה חברת הנדל”ן אוורגרנדה הסינית, יזמית בעלת החובות הגדולים בעולם עם פרויקטים בשווי 1.26 טריליון יואן סיני, 174 מיליארד דולר. בשנת 2020 החוב שלה היה כ-70% יותר ממה שהצליחה למכור באותה השנה. על פי הערכות, נכון לסוף שנת 2023 בסין יש כ-20 מיליון בתים לא בנויים, שבנייתם התעכבה למרות שנמכרו והרוכשים שילמו עליהם מראש.

מצוקת הנדל”ן הסינית מייצרת גם מצבים אבסורדיים כמו יזם סיני שביקש לאחרונה בקשה מוזרה על רקע המשבר, ליישב את הסכסוך באמצעות תנאי בלתי מתקבל על הדעת. במסמך שהגיש למוכרים, הוא מציין כי ניתן יהיה להשלים את בניית הדירות ב-2025 או ב-2026 אם הרוכשים יסכימו בשבועות הקרובים לשלם יותר יתרות על רכישת הנכס ועוד עלויות אחרות שיקבעו על ידי היזם.

פרויקטים חדשים בסין | צילום: שאטרסטוק

למעשה, היזם כאן מבקש מהקונים עוד כסף על מה שכבר שולם. התחושה בקרב הקונים היא שלא משנה כמה כסף יוציאו, עדיין לא יזכו לקבל את הדירה שרכשו בהתאם לכך 90% מהרוכשים דחו את הצעתו המוזרה של היזם, שפשט רגל.

העיר טיאנג’ין שנמצאת בסמוך לעיר הבירה בייג’ין הפכה לאטרקטיבית מצגד רוכשי דירות סינים בעיקר בעקבות המגיפה, בתקופת הקורונה מחירי הדיור בסין היו קרובים לשיא והרבה אזרחים בסין שעבדו בעיר הבירה חיפשו אפשרויות דיור סבירות יותר.

ההנהגה הבכירה בסין הבטיחה התערבות, לפני כחודש אמרו גורמים רשמיים כי ימשיכו לפעול כדי להבטיח מסירת בתים והגנה על אינטרסים של הרוכשים, אך גם זה לא מסייע בינתיים לא לרוכשי הדירות ולא לחברות שנקלעו לקשיים ולא מסוגלות לעמוד במחויבויות שלהן ולספק את הדירות.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן