חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

נחתכים ביותר מחצי: שינויי האקלים נוגסים במחירי דירות החוף

הוריקנים, שיטפונות ועלייה במפלס הים פוגעים קשות בנדל"ן על בחוף • דירות היוקרה על החופים בארה"ב, מוכת ההוריקנים, שערכן מיליוני דולרים נמכרו בחצי מיליון דולר בלבד

אחד מנכסי המגורים היקרים ביותר שנמכרו אי פעם בפלורידה, האי "טרפון" | צילום: שאטרסטוק

כך שינויי האקלים מובילים לצניחה במחירי דירות החוף: פיסות נדל”ן הממוקמות בסמוך לחופים חוות לאחרונה אתגרים קשים מאוד שמקורם בשינויי האקלים. ארה”ב היא מוכת הוריקנים, דירות היוקרה הממוקמות בערי החוף מספקות תמונת מצב עגומה של ספיגת נזקים בשל עליית מפלס הים, התגברות סערות ושיטפונות. המדינות באמריקה שבהן הנדל”ן על החוף בעיקר מועד לפורענות הן ניו יורק, קליפורניה ומסצ’וסטס.

סופות ההוריקן הגדולות הובילו לתחזיות לירידה משמעותית בערכי הנדל”ן, אולם ההשפעות בפועל הן אפילו חמורות יותר מהתחזיות. לשם דוגמה, בית בננטקט, אי באוקיינוס האטלנטי, כ-40 קילומטרים מדרום לקייפ קוד במסצ’וסטס, נרשם בקיץ 2023 למכירה במחיר של יותר מ-2 מיליון דולר, לעומת זאת בתחילת השנה הוא נמכר ב-600 אלף דולר בלבד. ירידת הערך המשמעותית מיוחסת לעליית פני הים ולגשמים עזים באזור. זה לא הבית היחיד שספג ירידת ערך כזאת משמעותית בשל הסיכונים העולים משינויי האקלים, על פי הערכות בתים על החוף בננטקט עשויים היו להימכר ב-10 או 12 מיליון דולר, אילו לא היו סובלים מהסיכונים הטמונים באזור.

הוריקן בפלורידה | צילום: שאטרסטוק

בסוכנות הנדל”ן המטפלת במכירת בתים על החוף בארה”ב מציינים כי קיימת חובה לחשוף בפני הלקוחות את הסיכונים, אולם לא כולם נאמנים לעניין זה ויש בתים שנמכרים במחירים גבוהים למרות מצבם. סדרה של סערות חורף פגעה גם בקצה המזרחי של לונג איילנד במונטוק, המים חלחלו לבתים על החוף והתושבים שם נאלצו להשקיע מיליוני דולרים בחיזוק הבתים והגנה על החופים. תנאי מזג האוויר הקשים מעמידים לא מעט מוכרים בתסכול קשה, את הבתים הם רכשו במחירים גבוהים מאוד, במיליוני דולרים שאותם לעולם לא יקבלו חזרה אחרי מכירה.

בערי החוף במזרח ארה”ב המחיר הממוצע של בית על הים הוא כמיליון דולר, הבדיקה נעשתה עבור 33 בתים כאלה. 77 אלף נכסים באזור זה נמצאים בסיכון לשיטפונות משמעותיים, כך על פי מודלים שהציגה חברת פירסט סטריט, המספקת נתונים וניתוח של סיכוני אקלים. על פי הערכות הנזקים מאסונות הטבע מגלמים הפסדים כספיים פוטנציאליים בהיקף של 100 מיליארד דולר.

מחירי בתים שבעבר תומחרו במחירים גבוהים עוברים בתקופה האחרונה הערכה מחדש שמקצצת בערכם ביותר מחצי. במצבים קיצוניים הרבה יותר הסיכונים הם ממש לקבירת בתים, בחוף בננטקט התרחש אירוע שבו עליית מפלס האוקינוס דחפה את החול על החוף עד כדי כך שהוא כיסה שני בתים עד לחלונות, מדובר באירועים שלא היו ידועים בעבר. החול המכסה את הבתים מותיר את בעלי הבתים בחוסר אונים ובתדהמה.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן