חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תל אביב מעלה תעריפים ומבטלת את החניה בחינם לתושבים ברחבי העיר

עיריית ת"א הודיעה שהיא מתכוונת לשנות את מדיניותה לגבי החניה בעיר וכי תתבצע העלאת מחירים • החל בינואר 2025, תיגבה אגרה שנתית מתחדשת של 500 שקל על כל תו חניה שני ותגביל חניה בחינם לתושבי העיר רק במקום מגוריהם, בהתאם לחוק ההסדרים משנת 2021

חניה בת"א | צילום: שאטרסטוק

הולכי הרגל בראש: כחלק מתהליך של עיריית תל אביב-יפו לייעול התחבורה וההתניידות בעיר וכנדרש בחוק ההסדרים משנת 2021 החל מ-2025 תתעדכן מדיניות החניה בכחול לבן ובחניונים העירוניים. 

תל אביב מבטלת חניה חינם לתושבי העיר שלא במקום מגוריהם אך לא רק – הגבלת תווי חניה לשניים לכל משק בית, מספר תווי החניה לכל משק בית יוגבל לשניים, והחל בינואר 2025 תיגבה אגרה שנתית מתחדשת של 500 ₪ על כל תו חניה שני.

אולם, עבור תושבי תל אביב חניית רחוב שאיננה במקום מגוריהם תוצע במחיר מוזל משל מבקרים חיצוניים: 30% מתעריף מבקר, והם ישלמו 8.70 ₪ במקום 12.40 ₪ לשעה במרכז העיר; ו-4.90 ₪ במקום 7 ₪ מחוץ למרכז העיר. בנוסף, מספר אזורי החניה בעיר יוכפל. נכון להיום קיימים 7 אזורי חניה (5 אזורים ו- 2 תתי אזורים) ואלה ישונו ל-14 אזורים, לכל תו יהיו 13 אזורים שבהם חניה בכחול לבן תהיה בתשלום.

בחניוני אחוזות החוף – תעריפי החניה יעלו ב-25%, כך שמחיר שעתי למבקרים יעמוד על 20 ₪ במקום 16 ₪; ומחיר יומי למבקרים יעמוד על 30 ₪ במקום 24 ₪. שעת הכניסה החד-פעמית לחניונים אלה כחניוני לילה תידחה משעה 16:00 לשעה 18:00.

יודגש כי שיעור ההנחה לתושבי העיר בחניוני אחוזות החוף (75%) יישאר ללא שינוי, כך שהעלייה בתעריף החניה השעתי עבור תושבי תל אביב-יפו תהיה 1 ₪ בלבד, ובתעריף החניה היומי 1.5 ₪.

“העדכון מגיע בעקבות החבות שהמדינה הטילה, במסגרת חוק ההסדרים של 2021, על רשויות מקומיות אשר בתחומן יותר מ- 40,000 תושבים, והאיסור שחל על מתן פטור לתושבים מתשלום אגרת חניה, אלא אם מדובר באזור החניה, שבו הם מתגוררים. לחבות זו הוסיפה העירייה כמה פעולות משלימות, למימוש אופטימלי של המהלך לטובת תושבות ותושבי העיר”, כך עיריית תל אביב.

חניה בת”א | צילום: שאטרסטוק

בהסבר לעדכון המדיניות נכתב כי החניה הציבורית בעיר מצטופפת ולטענתה, המצב כיום מעודד את השארתם של רכבים פרטיים ברחוב לתקופות זמן ארוכות וקיום משקי בית שיש בהם 3 תווי חניה – ואף יותר. כך יורד משמעותית היצע החניה הפנוי לתושבי האזור. התוצאה היא מסעות חיפוש ארוכים של חניה ברחובות העיר, הראשיים והקטנים כאחד, שיוצרים עומסי תנועה מיותרים ופליטות של מזהמים לאוויר.

עוד בדברי ההסבר כי עדכון המדיניות יביא לחלוקה הוגנת יותר של משאב החניה הציבורית המוגבל בעיר, ובכך יקל על תושבות ותושבי העיר במציאת חניה קרובה לבית. בנוסף לכך, הוא יסייע בעידוד השימוש באמצעי תחבורה חלופיים לרכב הפרטי בנסיעות פנים עירוניות, בהפחתת שיעורי הבעלות על רכב פרטי במרחבים, שבהם יש שירות טוב של תחבורה ציבורית ובהפחתת עומסי התנועה וזיהום האוויר.

תל אביב | צילום: שאטרסטוק

מיטל להבי, סגנית ראש העירייה ומחזיקת תיק התחבורה: “החובה שהטיל עלינו חוק ההסדרים מהווה הזדמנות לתמחור ריאלי יותר לחניית רכב פרטי, ובדרך ישתפר המצאי וזמינות החניה לתושב באיזור מגוריו ע”י הקטנת הביקושים באמצעות קביעת מחיר יותר ראלי למשאב שמצוי במחסור. ובראייה הוליסטית – הכנסות אלו יאפשרו לנו לפתח ולממן תשתיות וחלופות להתניידות בת-קיימא.

העלאת המחירים בכחול לבן וגם בחניונים העירוניים, תהפוך את השימוש ברכב הפרטי לפחות משתלמת ואטרקטיבית, והגבלת מספר תווי החנייה למשק בית תגביר את הצדק החלוקתי ותאלץ את המחזיקים מספר רב של רכבים בביתם לרכוש/לשכור חנייה פרטית. הגדלת זמינות החניות והפחתת תחרות על חניות וזמני חיפוש חניות- זאת המשמעות בפועל של הקטנת הפער בין ההיצע הנמוך לביקוש הגבוה, כשעיקר התועלת תגיע אל אותם תושבים המתגוררים באזור החניה שלהם ואל אותם תושבים שאינם מחזיקים רכב, ומהווים כ-1/3 ממשקי הבית”.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן