חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

דוח ביניים: המלצות להקלות במתן רישיון בנק לגופים חוץ-בנקאיים

דוח הביניים מציע הקלות במתן רישיון בנק לגופים חוץ-בנקאיים, כולל התאמת רגולציה לבנקים קטנים, הרחבת תחומי פעילות והקלות במבנה השליטה, במטרה להגביר את התחרות בשוק הפיננסי ולשפר את שירותי הבנקאות לצרכנים

השוק הפיננסי, אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

הצוות לבחינת מתווה רישוי בנקאי לגופים חוץ-בנקאיים, בראשות המפקח על הבנקים דניאל חחיאשוילי, פרסם השבוע את דוח הביניים להערות הציבור. הדוח כולל המלצות שנועדו להקל על גופים חוץ-בנקאיים לקבל רישיון בנק ולהגביר את התחרות בשוק הפיננסי.
הדוח מתמקד בשלושה צירים עיקריים: התאמת הרגולציה למודל עסקי גמיש, שינויים במבנה השליטה על בנקים קטנים, והגדרת מסגרות פיקוח מותאמות לגודל ולמורכבות הגופים הפועלים.
עיקרי ההמלצות נוגעים ראשית, התאמת הרגולציה לבנקים קטנים. הדוח מציע להעניק לבנקים קטנים גמישות עסקית ולהקל עליהם מחובות המוטלות על בנקים גדולים. כך, בנקים קטנים לא יחויבו להציע את כל השירותים הקיימים כיום, כמו פתיחת וניהול חשבונות עו”ש או מתן פיקדונות במט”ח. עם זאת, בנקים קטנים שיבחרו להציע שירותים אלו, יוכלו לעשות זאת באופן חלקי ובהתאמה לצורכיהם.
שנית, הרחבת עיסוקי הבנקים והתאמות פיקוחיות. מוצע לאפשר לבנקים קטנים להרחיב את תחומי פעילותם מעבר למגבלות הקיימות כיום. בנוסף, יינתנו התאמות רגולטוריות בנושאים כמו דרישות הון, נזילות וממשל תאגידי, בהתאם לגודל ומורכבות הבנק. הבנקים החדשים ייהנו מ”הגנת ינוקא”, שתעניק להם יתרון תחרותי זמני מול בנקים מבוססים.
שלישית, שינוי כללי השליטה במערכת הבנקאית. הדוח ממליץ לאפשר לחברות החזקה פיננסיות, השולטות כיום בגופים מוסדיים, להחזיק גם בבנקים קטנים. שינוי זה יאפשר לגופים חוץ-בנקאיים להיכנס לשוק הבנקאי, תוך הקפדה על צמצום סיכונים הנובעים מריכוזיות וניגודי עניינים. פיקוח הדוק יוטל על חברות החזקה פיננסיות שיחזיקו בבנקים, כדי להבטיח את יציבות השוק.
בנק ישראל | צילום: יונתן זינדל/פלאש 90
נגיד בנק ישראל, פרופ’ אמיר ירון, בירך על הדוח: “הדוח מקדם מבנה שוק תחרותי במערכת הפיננסית, אך חשוב להבטיח שמירה על סטנדרטים בינלאומיים, כולל פיקוח על גופים שיגייסו פיקדונות ויעניקו אשראי. כך נוכל לשפר את רווחת הצרכן ולשמור על יציבות פיננסית.”
המפקח על הבנקים, דניאל חחיאשוילי, הוסיף: “ההמלצות נועדו להבטיח שירותים פיננסיים מגוונים ומחירים תחרותיים. יישומן יסייע בהגדלת התחרות ויתרום לשיפור משמעותי ברווחת הצרכן.”
ההמלצות יועברו לדיון בוועדה בין-משרדית, שתכלול את הרגולטורים הפיננסיים ואת משרדי הממשלה הרלוונטיים.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן