חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הביטוח הלאומי בארה"ב יקרוס בתוך 9 שנים ויסכן את הכלכלה והדולר

ג'ו ביידן הגיב לדו"ח האקטוארי שפורסם השבוע בניתוק מוחלט ואמר "הביטוח הלאומי נשאר חזק" • אשף ההשקעות ג'מס היקמן מצביע על כך שהמציאות חריפה עוד יותר • לא מדובר בתופעה מקומית – זו לא רק ארה"ב וישראל, זו הילודה המצטמצמת בעולם המערבי בכלל

הביטוח הלאומי האמריקאי בקליפורניה | צילום: שאטרסטוק

כבר שנים שכלכלנים מזהירים מפני קריסת הביטוח לאומי בישראל, שלפי ההערכות האקטואריות הנוכחיות יעמוד בפני שוקת שבורה ב-2036, כשלא יוכל לעמוד עוד בתשלום הקצבאות. אלא שמדו"ח שפורסם ביום שני האחרון בארה"ב עולה שמצב המוסד הזה שם גרוע לא פחות והוא צפוי לעמוד בפני קריסה כבר ב-9 השנים הקרובות.

גם באירופה חוששים ממצב המוסד הזה באופן לא מפתיע. מעבר לנסיבות הנקודתיות שכל מוסד כזה מונה, התשובה המשותפת לכולם, במילה אחת, היא "פיריון" – מספר הלידות לאישה בעולם המערבי.

אוניברסיטה בוושינגטון – מכון וושינגטון להערכת מדידות רפואיות (IHME), פרסם שכבר ב-2050 מרבית מדינות העולם המערבי יחלו להצטמצם במספר תושביהן. כבר כעת מספר הלידות לאישה בעולם המערבי עומד על 1.53 ילדים וב-2050 הוא יעמוד על 1.44 ילדים בלבד – שיעור שאינו מספיק כדי לשמור על גודל האוכלוסייה הקיים.

ביטוח לאומי | צילום: שאטרסטוק

זו עובדה: הביטוח הלאומי בארה"ב יקרוס
"קרן הנאמנות המרכזית של הביטוח הלאומי בארצות הברית תתרוקן בתוך תשע שנים", כך אומר ג'מס היקמן, בעל הפודקסט הכלכלי הפופולרי Schiff Sovereign, המקדם רעיונות של חירות אישית.

"זו עובדה, לא איזו תיאוריית קונספירציה פרועה; זה נכתב בדו"ח השנתי וחתום על ידי פקידי ממשל בכירים, כולל משרד האוצר, משרד העבודה ומשרד הבריאות של ארצות הברית… כך שהתחזית היא רשמית ככל האפשר", אומר היקמן ומוסיף: "אם צוללים לנתונים מבינים שגם ההערכה העגומה הזו אופטימית מדי".

היקמן, בוגר האקדמיה הצבאית הנחשבת ווסט-פוינט וקצין מודיעין לשעבר, חזה מגמות חשובות בחצי יובל השנים בהן פיתח קריירת השקעות, כמו משבר החוב של ארה"ב והאינפלציה כעת.

לדבריו, ההנחות עליהן בנוי הדו"ח על יתרות הביטוח הלאומי בארה"ב שגויות. כך למשל, הוא גילה שהדו"ח מניח שהפריון בארה"ב יהיה ברמה של 2.1 ילדים לאישה, בעוד המגמה בעשורים האחרונים היא צמצום הילודה שם וההערכה הריאלית יותר היא ילודה של 1.6 ילדים לאישה, כפי שנרשם בשנה שעברה.

כך שלטענתו ההנחה הזו מטעה. היקמן מראה גם שהדו"ח מניח שהפריון יגדל בשיעור של 2% בשנה (תפוקת הייצור), בעוד בשנה שעברה הוא גדל רק ב-1.3% ושנה קודם לכן הוא למעשה התכוון ב-1.9%. כך לדעתו הנתונים בדו"ח רחוקים מאוד בהנחות האופטימיות שלהם בעניין האינפלציה, האבטלה ועוד.

בנוסף לאלה, לא סביר בעיני היקמן שהכלכלנים כלל לא מתייחסים לסבירות של אירועים חריגים, כמו מגפה, מיתון, מלחמה, משבר פיננסי, משבר חוב וכדומה, שחייבים להניח בחישוב אקטוארי ארוך טווח. לדבריו, "החלק האירוני באמת הוא שהנחות הנאמנים לא מתחשבות בהשפעות הכלכליות העתידיות של הביטוח הלאומי פושט רגל". לדבריו, כשיגמר הכסף לקרנות הנאמנות של הביטוח הלאומי יפרוץ משבר ענק בארה"ב וככל הנראה מדובר ממש בשנים הקרובות.

ג'ו ביידן, נשיא ארה"ב | צילום: שאטרסטוק

אז מה יקרה כשיגמר הכסף לביטוח הלאומי?
צריך לזכור שהמענקים החודשיים של 70 מיליון פנסיונרים בארה"ב ממומנים משלושה מקורות מרכזיים: ההפרשות משכר; אנשים שנמצאים כיום בכוח העבודה מוותרים על חלק משכרם כדי לשלם קצבאות לביטוח לאומי. עודפי הגבייה מועברים לקרן נאמנות וזו מפרישה רווחים.

המקור השלישי הוא הקרן עצמה. במשך השנים המנגנון הזה עבד יפה, אלא שבשנת 2021, במהלך משבר הקורונה, הביטוח הלאומי החל לחלק קצבאות הרבה יותר גדולות מהיקפי הגבייה וקרן הנאמנות החלה להתרוקן. מאז הקרן מידלדלת, כך שהמקור היחידי להכנסות הביטוח הלאומי הוא ההפרשות מהשכר – לא עוד עתודות הקרן.

כלכלני הקרן מעריכים שכשהמקורות הכספיים יאזלו, לשיטתם בעוד 9 שנים, קצבאות הגמלאים יקוצצו ב-25% ולכך יש משמעויות רבות על כוח צרכני של 70 מיליון איש.

"זה לא שאין אפשרויות לתקן את הביטוח הלאומי. הממשלה יכולה לשנות את התוכנית, להעלות את גיל הפרישה, או להתחיל לאפשר למנהלי נכסים פרטיים לייצר שיעורי תשואה גבוהים יותר עבור קרנות הנאמנות, בזמן שעדיין יש להם יתרות".

"אבל כולם בממשלה מתעקשים שהם לא הולכים לגעת בביטוח הלאומי. ג'ו ביידן לעולם לא מחמיץ הזדמנות להבטיח שהוא יטיל וטו על כל ניסיון לרפורמה בתוכנית. למעשה, ג'ו ביידן פרסם הצהרה ביום שלישי (לאחר פרסום דו"ח הנאמן ביום שני) שבה נאמר – פשוטו כמשמעו במשפט הראשון – כי "הביטוח הלאומי נשאר חזק".

לא ברור איזה דו"ח הוא קרא, אומר היקמן. "ביטוח לאומי הוא, בהגדרה, לא חזק. קרן הנאמנות עומדת ללא עוררין להתרוקן בעוד תשע שנים. אבל הבחור הזה פשוט חי על כוכב אחר. הוא מסרב להכיר במציאות, הוא מסרב לתקן את הבעיה, והוא מבטיח למנוע מאנשים אחרים לתקן את הבעיה. זו בעיית מנהיגות".

הדולר האמריקאי | צילום: שאטרסטוק

הקריסה תשפיע על הרזרבות של הדולר בעולם
היקמן מתפלא על כך שיש עדין כלכלנים שמצדדים בנשיא ביגן ובהערכותיו הלא ריאליות. "אפילו הוול סטריט ג'ורנל, שאמור להיות עיתון בעל נטייה שמרנית, פרסם הבוקר מאמר שאמר שקרנות הנאמנות של הביטוח הלאומי המתרוקנות במהירות הן לא עניין גדול… כי הקונגרס תמיד יכול פשוט "לבחור" להמשיך לממן אותן" אומר היקמן.

אבל עם איזה כסף? שואל היקמן. הגירעון התקציבי כבר כעת עומד על 2 טריליון דולר בשנה. לכן, אם הקונגרס "יבחר" להמשיך ולשלם 100% מהקצבאות לביטוח הלאומי לאחר 2033, זה יהיה על ידי המשך העמקת החוב. באיזו מציאות גירעון של טריליוני דולרים וביטוח לאומי חדל פירעון אינם מכבידים על כלכלת ארה"ב? שואל היקמן.

זה מדהים כמה מעט אנשים רוצים להכיר במציאות הזו. לביטוח הלאומי ייגמר הכסף. הקצבאות בסיכון והדרך היחידה 'להציל' את המצב היא להעמיק את החוב… מה שאומר יותר אינפלציה, יותר סיכון למצב הרזרבה העולמית של הדולר, ועוד השלכות בהמשך הדרך.

המשבר בביטוח הלאומי הוא דוגמה מצוינת לבחינת ההתנהלות של ארה"ב. כמו האינפלציה והחוב הלאומי, שברור היה שהם יפרצו ולא התכוננו אליהם מראש, עכשיו זה הביטוח הלאומי, שידוע מראש שהוא עומד לפני קריסה.

היקמן מדבר גם על ההיערכות האישית הנחוצה: "אם אתה יודע מראש שזה הולך לקרות בהמשך, אתה יכול לנקוט בצעדים כבר עכשיו כדי להבטיח את הפרישה שלך – כמו הקמת חשבונות פרישה עם יתרון מס כדי להפריש יותר כסף בצורה יעילה במיוחד במס".

היקמן, שכאמור עוסק בעיקר בהדרכה להשגת עצמאות כלכלית אישית, ממליץ על השקעה בנכסים אמיתיים כמו זהב, אנרגיה, אורניום ומינרלים קריטיים אחרים, בתוספת החברות המייצרות אותם. "אלו יהיו ככל הנראה השקעות פנטסטיות בסביבה רווית חובות, אינפלציונית". לדבריו, הסחורות הללו נסחרות כעת במחירים זולים עד גיחוך".

בשורה התחתונה, אומר היקמן "יש דרכים הגיוניות ורציונליות לחלוטין לפתור את הבעיות הללו ולהפחית את הסיכונים הללו בעצמך. אל תחכה שג'ו ביידן יעשה את זה בשבילך".

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה