חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חיסכון לכל ילד: הורים יוכלו לעבור מהבנק לקופת גמל

הצעת החוק המקורית של ח"כ אזולאי נועדה להפקיע את התוכנית מהבנקים בכלל, אלא שהוא עצמו שינה את נוסח ההצעה ומתחילת השנה הבאה יתאפשר להורים להעביר את ההפקדות לילדיהם לקופת גמל

חיסכון כספי | צילום: שאטרסטוק

החל מתחילת השנה הבאה, 2025, הורים יוכלו להעביר את “תוכנית החיסכון לכל ילד” מהבנק לקופת גמל. זאת בעקבות אישור הצעת החוק של ח”כ ינון אזולאי (ש”ס) בוועדת הכספים היום (רביעי). ההחלטה תעלה לקריאה שנייה ושלישית בכנסת.

מדובר בהפרשה לחיסכון שמבצע המוסד לביטוח לאומי לכל ילוד מדי חודש ועד לגיל 18. ההורים רשאים להוסיף לתכנית הייעודית עוד 57 שקלים בחודש, שמועמדים לטובת הילד עד הגיעו לגיל 18. מדובר בחוק שהחל ב-2017 במטרה לאפשר לכל מתבגר להתחיל את חייו הבוגרים עם סכום שיאפשר לו לעשות את צעדיו הראשונים בעצמאותו.

עד כה הורים נדרשו לבחור מסלול חיסכון – בבנק או בקופת גמל חוץ בנקאית וגם לבחור את מסלול החיסכון הרצוי להם. אלא שאחרי הבחירה הראשונית לא התאפשר להורים לנייד את החיסכון בין הבנק לקופת הגמל. לפי הצעת החוק של ח”כ אזולאי, החיסכון הזה היה אמור לצאת מידי הבנקים לטובת קופות הגמל. אלא שברגע האחרון נוסח ההצעה שונה, ככל הנראה בלחץ הבנקים, כך שהורים יוכלו לנייד את החיסכון מהבנק לקופת הגמל, אך האפשרות לבחור במסלול הבנקאי נותרה בעינה. גם את השינוי בנוסח ההצעה יזם ח”כ אזולאי.

הבנקים הגדולים בישראל – לאומי, פועלים, מזרחי ודיסקונט | עיבוד: שאטרסטוק

עוד נכלל בהצעת החוק: מסלול ברירת המחדל בקופות הגמל יהיה מסלול השקעה בסיכון גבוה ומסלול ברירת המחדל להורה שלא בחר בין חיסכון בבנק לבין קופת גמל, יהיה קופת גמל. עד כה הורה שבחר אפיק מסוים לילד הראשון ולא בחר באפיק לילד הבא, ברירת המחדל הייתה בחירתו הראשונה. בעניין מסלול ההשקעה בקופת גמל לא חל שינוי מהמצב הקיים, אלא שבמקום תקנה כעת ברירת המחדל לסיכון גבוה תהיה חלק מהחוק.

כזכור, רפורמת בכר מ-2005 הוציאה מידי הבנקים את ניהול הקרנות והקופות ולמעשה הצעתו המקורית של אזולאי הינה ברוח רפורמת בכר – לצמצם את ריכוזיות הבנקים ככל הניתן. אלא שבהתחשב במצב הקיים נראה שהנוסח שאושר הוגן יותר ומאפשר להורים שאינם מרגישים בטוח עם הגופים החוץ בנקאיים ותכניות בעלות סיכון לבחור באפיק עם תשואה נמוכה יותר, אך מוכר להם.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה