חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מגבלת הגובה: למה אסור לבנות מגדלים בשדרות?

שדרות היא העיר היחידה בארץ שבה משרד הביטחון הטיל מגבלת גובה על הבניינים הנבנים בעיר מחשש של ירי רקטות מכיוון הרצועה, לכן, הבנייה מותרת עד 9 קומות בלבד • קבלנים מקווים כי בעקבות המלחמה משרד הביטחון יסיר את המגבלה ויאפשר הוספת יחידות דיור עם בניינים רבי קומות

שדרות | צילום: שאטרסטוק

העיר שדרות רוויה בבנייה אבל כל יזם שמגיע לשדרות מכיר את המגבלה על הבנייה לגובה. עד כה משרד הביטחון הגביל את הבנייה לגובה של 40 מטר בלבד כך שבפועל ניתן לבנות רק עד 9 קומות. על אף תנופת הבנייה הגבוהה בעיר שדרות, בניינים רבי קומות הם בלתי אפשריים בשל החשש שהקומות העליונות במגדלים נמצאות בטווח הירי והדיירים חשופים לירי בכינון ישיר של טילים מעזה.

שדרות, העיר הקרובה ביותר לעזה, היא העיר היחידה בארץ שבה הוטלה מגבלת גובה על הבניינים מטעם משרד הביטחון בשל הקרבה לאזור עוין ובשל החשש מירי טילים. הקבלנים שמגיעים לשדרות מכירים היטב את המגבלה ויודעים מראש שלא יוכלו להוסיף קומות כדי להגדיל את מספר יחידות הדיור בבניין. מגבלה זו לא משרתת את הקבלנים שהיו רוצים להוסיף עוד קומות ונתפסת כמגבלה המעכבת את התפתחותה של העיר ובעיקר מעכבת הגדלת תושבים בעיר.

העיר שדרות | צילום: שאטרסטוק

"אם רוצים יותר דיירים בשדרות, חייבים לתת לנו להעלות בגובה. אני מקווה מאוד שאחרי 7 באוקטובר ובעקבות המלחמה ההגבלה הזאת תשתנה ותוסר. כבר 20 שנים ששדרות היא מטרה לירי רקטות, לא נראה שמגבלת הגובה אי פעם סייעה במשהו. המגבלה הזאת קיימת שנים ארוכות והגיע הזמן לשנותה", אמר אריק טובול, סמנכ"ל הנדסה של קבוצת גבאי, המכיר היטב את המגבלה לאחר שהקבוצה סיימה לפני שנה פרויקט בשדרות וכעת מתכננת את הקמת פרויקט מעונות הסטודנטים בעיר. "בתוכנית המקורית יזמנו בניית 12 או 14 קומות, לא קיבלנו אישורים לכך ונאלצנו גם בפרויקט זה להסתפק ב-9 קומות בלבד", הוסיף.

בהתייחס לשאלה בעניין הביקוש של רוכשי הדירות לקומות הגבוהות, מציין גבאי כי רוכשי הדירות אמיצים יותר ממקבלי ההחלטות, "הרוכשים לא מכירים את המגבלה ולא פוחדים מהקומות הגבוהות. אף פעם לא נתקלתי בדיון האם לקחת את הקומה ה-9 או ה-8", אמר טובול.

שדרות חווה בשנים האחרונות תנופת פיתוח משמעותית עם תוספת של אלפי יחידות דיור בעשור האחרון. למרות העובדה שמדובר בעיר הקרובה ביותר לעזה ולמרות העובדה שהעיר סובלת מירי רקטות מעזה זה כ-20 שנה, עדיין המצב הביטחוני לא עצר את שדרות מלהציג גידול מרשים באוכלוסייה. ייתכן שללא מגבלת הגובה הקיימת, תוספת האוכלוסייה לעיר הייתה גדולה יותר כאשר לקבלן הייתה ניתנת היכולת להוסיף עוד עשרות יחידות דיור, כעת יש ציפייה לאיזשהו שינוי גם בהחלטה זו שעשויה לעודד יותר את תנופת הפיתוח בעיר.

תגובת דובר צה״ל: העיר שדרות ממוקמת בסמיכות לרצועת עזה. על כן, נושא מגבלת בינוי לגובה בשדרות עלה לשיח טרם המלחמה עקב תכניות משמעותיות לפיתוח העיר, וכעת נבחן מחדש בראי מלחמת 'חרבות ברזל'. יודגש כי טרם הוצגה כל עמדה בנושא על ידי מערכת הביטחון לגורמי התכנון האזרחיים.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה